L6.5 DRUHY DUŽINATÝCH PLODOV
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
L6 PLOD
Ďalšie skúmanie rozmanitosti plodov – dužinaté plody.
Ďalšie skúmanie rozmanitosti plodov – dužinaté plody.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
definičný materiál;
doska a nôž; lupa;
plody k prezentácii: bobule (hrozno, paradajka, baza, paprika, pomaranč), kôstkovice (slivka, marhuľa, čerešňa, vlašský orech), malvice (jablko, hruška, dula)
papieriky; fixka
definičný materiál;
doska a nôž; lupa;
plody k prezentácii: bobule (hrozno, paradajka, baza, paprika, pomaranč), kôstkovice (slivka, marhuľa, čerešňa, vlašský orech), malvice (jablko, hruška, dula)
papieriky; fixka
KROK 1
Ukážem prichystané plody, postupne ich rozkrajujem a pozorujem s deťmi ich rozdiely.
Pripomeniem definíciu dužinatých plodov.
„Plod, ktorý má po dozretí dužinaté oplodie, nazývame dužinatý plod. Poznáme viacero typov dužinatých plodov.“
Pripomeniem definíciu dužinatých plodov.
„Plod, ktorý má po dozretí dužinaté oplodie, nazývame dužinatý plod. Poznáme viacero typov dužinatých plodov.“
KROK 2
Ukážem rôzne druhy kôstkovíc, rozkrojím ich a uvediem pojem.
„Typ dužinatého plodu, v ktorom sa nachádza charakteristická veľmi tvrdá vnútorná časť oplodia – kôstka, šťavnatá stredná časť oplodia – dužina a blanitá vonkajšia časť oplodia – šupka, sa nazýva kôstkovica. Niektoré druhy kôstkovíc majú mezokarp dužinatý – napríklad marhuľa, slivka, liči, niektoré vysychavý, vláknito-kožovitý - napríklad mandľa, vlašský orech, kokosový orech.“
Na papierik napíšem pojem kôstkovica.
„Typ dužinatého plodu, v ktorom sa nachádza charakteristická veľmi tvrdá vnútorná časť oplodia – kôstka, šťavnatá stredná časť oplodia – dužina a blanitá vonkajšia časť oplodia – šupka, sa nazýva kôstkovica. Niektoré druhy kôstkovíc majú mezokarp dužinatý – napríklad marhuľa, slivka, liči, niektoré vysychavý, vláknito-kožovitý - napríklad mandľa, vlašský orech, kokosový orech.“
Na papierik napíšem pojem kôstkovica.
KROK 3
Ukážem rôzne druhy malvíc, rozkrojím ich a uvediem pojem.
„Typ dužinatého plodu s vnútornými blanitými puzdrami, v ktorých sa nachádzajú semená, sa nazýva malvica. Vzniká prirastaním stien spodného semenníka k zdužnatenej kvetnej čiaške. Steny semenníka sú tuhé a vnútri plodu vytvárajú typický jadrovník, v ktorom sú uložené semená. Medzi malvice patrí napríklad jablko, hruška, dula.“
Na papierik napíšem pojem malvica.
„Typ dužinatého plodu s vnútornými blanitými puzdrami, v ktorých sa nachádzajú semená, sa nazýva malvica. Vzniká prirastaním stien spodného semenníka k zdužnatenej kvetnej čiaške. Steny semenníka sú tuhé a vnútri plodu vytvárajú typický jadrovník, v ktorom sú uložené semená. Medzi malvice patrí napríklad jablko, hruška, dula.“
Na papierik napíšem pojem malvica.
KROK 4
Ukážem rôzne druhy bobúľ, rozkrojím ich a uvediem pojem.
„Typ dužinatého plodu s blanitou vonkajšou časťou oplodia a so šťavnatou strednou a vnútornou časťou oplodia, v ktorej sú uložené semená, sa nazýva bobuľa. Medzi bobule patrí napríklad egreš, vinič, ríbezľa, tekvica, baza, imelo.“
Na papierik napíšem pojem bobuľa.
„Typ dužinatého plodu s blanitou vonkajšou časťou oplodia a so šťavnatou strednou a vnútornou časťou oplodia, v ktorej sú uložené semená, sa nazýva bobuľa. Medzi bobule patrí napríklad egreš, vinič, ríbezľa, tekvica, baza, imelo.“
Na papierik napíšem pojem bobuľa.
KROK 5
Ukážem rôzne druhy citrusových plodov, rozkrojím ich a uvediem pojem hesperidium.
„Zvláštny typ bobule, ktorej oplodie je tvorené tuhým kožovitým exokarpom, bielou vrstvou mezokarpu a endokarpom vytvárajúcim šťavnaté váčky, sa nazýva hesperidium. Takýto typ plodu majú citrusy, napríklad pomaranč, citrón, grapefruit."
Na papierik napíšem pojem hesperidium.
„Zvláštny typ bobule, ktorej oplodie je tvorené tuhým kožovitým exokarpom, bielou vrstvou mezokarpu a endokarpom vytvárajúcim šťavnaté váčky, sa nazýva hesperidium. Takýto typ plodu majú citrusy, napríklad pomaranč, citrón, grapefruit."
Na papierik napíšem pojem hesperidium.
KROK 6
Vezmem definičný materiál PLOD – DUŽINATÉ PLODY, prečítam si ho a pracujem s ním ďalej s dieťaťom.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Práca s definičným materiálom.
Prekresľovanie obrázkov z definičných knižiek.
Výroba vlastných definičných knižiek.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
Hľadanie jednotlivých druhov plodov v záhrade.
Zbieranie plodov a ich zaraďovanie.
Prekresľovanie obrázkov z definičných knižiek.
Výroba vlastných definičných knižiek.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
Hľadanie jednotlivých druhov plodov v záhrade.
Zbieranie plodov a ich zaraďovanie.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.