L7.3 DRUHY SEMIEN
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
L7 SEMENO
Ďalšie skúmanie rozmanitosti semien – klíčne listy.
Ďalšie skúmanie rozmanitosti semien – klíčne listy.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
definičný materiál;
semená kukurice a fazule (vopred namočené niekoľko dní); mladá rastlinka fazule a kukurice (cca 1 týždeň);
doska; nôž alebo skalpel; papier; pero; pravítko
definičný materiál;
semená kukurice a fazule (vopred namočené niekoľko dní); mladá rastlinka fazule a kukurice (cca 1 týždeň);
doska; nôž alebo skalpel; papier; pero; pravítko
KROK 1
Ukážem na prichystané semená a pripomeniem ich hlavnú úlohu a základné časti.
„Semeno slúži rastline na rozmnožovanie. Úlohou semena je tiež prečkanie nepriaznivých období a rozšírenie rastlín na väčšie vzdialenosti.
Skladá sa zo zárodku, vyživovacích pletív a ochranného obalu. My si dnes bližšie spoločne preskúmame zárodok.“
„Semeno slúži rastline na rozmnožovanie. Úlohou semena je tiež prečkanie nepriaznivých období a rozšírenie rastlín na väčšie vzdialenosti.
Skladá sa zo zárodku, vyživovacích pletív a ochranného obalu. My si dnes bližšie spoločne preskúmame zárodok.“
KROK 2
KROK 3
Vezmeme naklíčenú kukuricu, položíme ju na dosku a pozorujeme jeden klíčny list. Uvediem pojem jednoklíčnolistové rastliny.
„Rastliny, ktoré majú v zárodku vyvinutý iba jeden klíčny list, nazývame jednoklíčnolistové rastliny. Klíčny list jednoklíčnolistových rastlín má zvyčajne podlhovastý, zo začiatku skôr čiarkovitý tvar. Medzi jednoklíčnolistové rastliny patria napríklad rôzne druhy tráv a obilnín, kokosovník, tulipán.“
Na pásik papiera napíšem pojem „jednoklíčnolistové rastliny“.
„Rastliny, ktoré majú v zárodku vyvinutý iba jeden klíčny list, nazývame jednoklíčnolistové rastliny. Klíčny list jednoklíčnolistových rastlín má zvyčajne podlhovastý, zo začiatku skôr čiarkovitý tvar. Medzi jednoklíčnolistové rastliny patria napríklad rôzne druhy tráv a obilnín, kokosovník, tulipán.“
Na pásik papiera napíšem pojem „jednoklíčnolistové rastliny“.
KROK 4
Vezmeme naklíčenú fazuľu, položíme ju na dosku a pozorujeme dva klíčne listy. Uvediem pojem dvojklíčnolistové rastliny.
„Rastliny, ktoré majú v zárodku vyvinuté dva klíčne listy, nazývame dvojklíčnolistové rastliny.
Je to najmladšia vetva rastlín, ktoré dosiahli najvyšší stupeň vývoja. Medzi dvojklíčnolistové rastliny patria napríklad fazuľa, slnečnica.“
Na pásik papiera napíšem pojem „dvojklíčnolistové rastliny“.
„Rastliny, ktoré majú v zárodku vyvinuté dva klíčne listy, nazývame dvojklíčnolistové rastliny.
Je to najmladšia vetva rastlín, ktoré dosiahli najvyšší stupeň vývoja. Medzi dvojklíčnolistové rastliny patria napríklad fazuľa, slnečnica.“
Na pásik papiera napíšem pojem „dvojklíčnolistové rastliny“.
KROK 5
Urobíme tabuľku na jednoklíčnolistové a dvojklíčnolistové rastliny a pozorujeme / porovnávame ich znaky: tvar žilnatiny listov, tvar stonky, počet okvetných lístkov, korene...
KROK 6
Vezmem definičný materiál SEMENO – KLÍČNE LISTY, prečítam si ho a pracujem s ním ďalej s dieťaťom.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Práca s definičným materiálom.
Prekresľovanie obrázkov z definičných knižiek.
Výroba vlastných definičných knižiek.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
Hľadanie rôznych druhov rastlín a ich riedenie podľa počtu klíčnych listov.
Prekresľovanie obrázkov z definičných knižiek.
Výroba vlastných definičných knižiek.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
Hľadanie rôznych druhov rastlín a ich riedenie podľa počtu klíčnych listov.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.