M1.10 KLASIFIKÁCIA ŽIVOČÍCHOV
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
M1 ŽIVOČÍCHY
Uvedenie veľkého prehľadu klasifikácie živočíchov.
Uvedenie veľkého prehľadu klasifikácie živočíchov.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
obrazová tabuľa M2;
klasifikačné tabule;
prázdne tabule na priraďovanie kartičiek;
kartičky s obrázkami a textami
obrazová tabuľa M2;
klasifikačné tabule;
prázdne tabule na priraďovanie kartičiek;
kartičky s obrázkami a textami
KROK 1
Pripomeniem znaky živých organizmov a roztriedenie živých organizmov na jednotlivé domény a roztriedenie eukaryotických organizmov na jednotlivé ríše.
KROK 2
Vezmem obrazovú tabuľu M2 a predstavím jednotlivé taxóny hierarchickej klasifikácie živočíchov.
„Pri skúmaní biológovia roztriedili živočíchov podľa vybraných kritérií do usporiadaných kategórií – taxónov, ktoré sa zoskupujú do systému, ktorý nazývame hierarchická klasifikácia živočíchov.
Hierarchická klasifikácia značne uľahčuje charakterizovanie jednotlivých druhov živočíchov, pretože pri ich popise už nie je potrebné opakovane uvádzať znaky, ktoré sú obsiahnuté v charakteristikách nadradených taxónoch.“
„Pri skúmaní biológovia roztriedili živočíchov podľa vybraných kritérií do usporiadaných kategórií – taxónov, ktoré sa zoskupujú do systému, ktorý nazývame hierarchická klasifikácia živočíchov.
Hierarchická klasifikácia značne uľahčuje charakterizovanie jednotlivých druhov živočíchov, pretože pri ich popise už nie je potrebné opakovane uvádzať znaky, ktoré sú obsiahnuté v charakteristikách nadradených taxónoch.“
KROK 3
Ukážem na najvyššiu taxonomickú jednotku.
„Najvyššia taxonomická jednotka je „Doména“ – predstavuje najvšeobecnejšiu charakteristiku, najnižšia je „Druh“. Príbuzné druhy tvoria rod, príbuzné rody čeľaď a tak ďalej. Čím nižšia taxonomická jednotka, tým konkrétnejšie údaje o živočíchoch poskytuje (jej zástupcovia majú viac spoločných znakov, sú si viac podobní).“
„Najvyššia taxonomická jednotka je „Doména“ – predstavuje najvšeobecnejšiu charakteristiku, najnižšia je „Druh“. Príbuzné druhy tvoria rod, príbuzné rody čeľaď a tak ďalej. Čím nižšia taxonomická jednotka, tým konkrétnejšie údaje o živočíchoch poskytuje (jej zástupcovia majú viac spoločných znakov, sú si viac podobní).“
KROK 4
Vezmem klasifikačné tabule ku živočíchom a predstavím ich.
„Tu máme znázornenú zjednodušenú klasifikáciu živočíchov.“
Bližšie špecifikujem ich znaky.
„Tu máme znázornenú zjednodušenú klasifikáciu živočíchov.“
Bližšie špecifikujem ich znaky.
KROK 5
Vyberiem jednu tabuľu a tú odprezentujem. Postupne prechádzam z jedného taxónu na druhý a rozprávam o rozdieloch, zvláštnostiach, spoločných znakoch. Môžem ísť až do detailov.
KROK 6
Následne ukážem prázdnu tabuľu, na ktorú priraďujem obrázky s textami. Pomôckou pre správne priradenie, resp. kontrolnou je plná tabuľa.
Na druhý deň odprezentujem druhú tabuľu rovnakým spôsobom.
Na druhý deň odprezentujem druhú tabuľu rovnakým spôsobom.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Opakovať prezentáciu.
Skúmať viac detailov.
Vytvoriť si vlastné kruhy, zobrazujúce domény a ríše živých organizmov.
Skúmať viac detailov.
Vytvoriť si vlastné kruhy, zobrazujúce domény a ríše živých organizmov.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.