N2.4 KOĽKO ĽUDIA SPOTREBUJÚ?
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
N2 ĽUDSTVO A VZÁJOMNÉ ZÁVISLOSTI
Nadobudnutie predstavy o našej spotrebe v širšom zmysle, vzbudenie záujmu detí a získanie prehľadu o množstve produktov spotrebúvaných ľuďmi.
Nadobudnutie predstavy o našej spotrebe v širšom zmysle, vzbudenie záujmu detí a získanie prehľadu o množstve produktov spotrebúvaných ľuďmi.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
predpripravené kartičky o spotrebe Slovenska — mlieko;
štvorčekový papier; pastelky; kalkulačka
predpripravené kartičky o spotrebe Slovenska — mlieko;
štvorčekový papier; pastelky; kalkulačka
KROK 1
Pozvem deti na prezentáciu.
Pripomeniem predchádzajúcu prezentáciu.
„Pamätáte si, ako sme hovorili, koľko obilnín sa na Slovensku vypestuje? Dnes nie som zvedavá na to, koľko na Slovensku vyrábame, ako koľko spotrebujeme.“
Pripomeniem predchádzajúcu prezentáciu.
„Pamätáte si, ako sme hovorili, koľko obilnín sa na Slovensku vypestuje? Dnes nie som zvedavá na to, koľko na Slovensku vyrábame, ako koľko spotrebujeme.“
KROK 2
Začnem rozhovorom s deťmi o tom, koľko asi oni denne spotrebujú mlieka. (na raňajky, večeru, v jedle, v jogurtoch, syroch...) Odhadneme, že približne 2 poháre mlieka, teda pol litra mlieka.
Počítame: „Ak rok má 365 dní a ty denne vypiješ pol litra mlieka, tvoja ročná spotreba mlieka bude teda 182 a pol litra. To je veľa mlieka!“
Počítame: „Ak rok má 365 dní a ty denne vypiješ pol litra mlieka, tvoja ročná spotreba mlieka bude teda 182 a pol litra. To je veľa mlieka!“
KROK 3
„Ale ak rovnaké množstvo spotrebuje každý človek na Slovensku, potrebujeme už (píšem si) 182,5 litrov x 5 449 652 ľudí... 9 944 561 490 litrov mlieka pre celé Slovensko. Nie každý vypil svoj pohár mlieka každý deň, zaokrúhlime si naše číslo na niečo jednoduchšie — napríklad 950 000 000 litrov. To je skoro jedna miliarda litrov mlieka ročne!“
KROK 4
KROK 5
Ukážem deťom, ako si zapísať mierku ku grafu (vyfarbený štvorček a vedľa neho zápis 50 mil. litrov). Vyfarbím Príslušný počet štvorčekov. Graf pomenujem „Ročná spotreba mlieka na Slovensku (2019)”.
POZNÁMKY
Voliť prezentáciu v súlade s matematickými predstavami a zručnosťami dieťaťa tak, aby bolo schopné pracovať samostatne.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Odhadovať spotrebu iných potravín: vajíčka, rožky...
Podľa individuálnej úrovne: prechod ku matematike (výpočty, práca s číslami väčšími ako milión...).
Podľa individuálnej úrovne: prechod ku matematike (výpočty, práca s číslami väčšími ako milión...).
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.