P.3 HODINY ZNÁZORŇUJÚCE EPOCHY
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
P. KONCEPT LINEÁRNEHO MERANIA ČASU
Prehĺbenie poznatkov o jednotlivých úsekoch v dejinách.
Prehĺbenie poznatkov o jednotlivých úsekoch v dejinách.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
obrazová tabuľa P1;
(alebo výkres A1 s kruhom rozdeleným do sektorov podľa epoch)
obrazová tabuľa P1;
(alebo výkres A1 s kruhom rozdeleným do sektorov podľa epoch)
KROK 1
Pozvem 3 - 5 deti k prezentácii.
V úvode pripomenieme prácu s dlhou farebnou stuhou a nechám deti odhadovať, akú dlhú dobu na hodinách (12 hodín) by trvalo, keby sme chceli znázorniť, za aké dlhé obdobie sa vyvinul život na Zemi.
V úvode pripomenieme prácu s dlhou farebnou stuhou a nechám deti odhadovať, akú dlhú dobu na hodinách (12 hodín) by trvalo, keby sme chceli znázorniť, za aké dlhé obdobie sa vyvinul život na Zemi.
KROK 2
Ďalej popisujem jednotlivé úseky v dejinách.
Položím prst na začiatok hodín a pomaly prechádzam ku najbližšiemu obdobiu.
Hadean – od polnoci do 2:05:13
- sformovanie Zeme do podoby pevného telesa
- bombardovanie povrchu Zeme meteoritmi a opakované pretavenie zemského povrchu
- zrážka formujúcej sa žeravej Zeme s planétkou Thea vedie k sformovaniu Mesiaca a pridaniu železa do zemského jadra
Položím prst na začiatok hodín a pomaly prechádzam ku najbližšiemu obdobiu.
Hadean – od polnoci do 2:05:13
- sformovanie Zeme do podoby pevného telesa
- bombardovanie povrchu Zeme meteoritmi a opakované pretavenie zemského povrchu
- zrážka formujúcej sa žeravej Zeme s planétkou Thea vedie k sformovaniu Mesiaca a pridaniu železa do zemského jadra
KROK 3
Archaikum (prahory) – od 2:05:13 do 5:28:42
- vznik zemskej kôry
- vznik prvotných morí
- zrodenie života – vznik prokaryotických organizmov, podobných dnešným eubaktériám a archeónom
- vznik zemskej kôry
- vznik prvotných morí
- zrodenie života – vznik prokaryotických organizmov, podobných dnešným eubaktériám a archeónom
KROK 4
Proterozoikum (starohory) – od 5:28:42 do 10:35:19
- vývoj a následný rozpad niekoľkých superkontinentov (Vaalbara, Columbia, Nena a Rodinia)
- zvýšenie hladiny kyslíka ako následok činnosti fotosyntetizujúcich siníc
- hurónske zaľadnenie a globálne zaľadnenie „Zem – snehová guľa“
- vývoj eukaryotických organizmov – vznikajú prvoky, prvé riasy, huby a živočíchy
- vývoj a následný rozpad niekoľkých superkontinentov (Vaalbara, Columbia, Nena a Rodinia)
- zvýšenie hladiny kyslíka ako následok činnosti fotosyntetizujúcich siníc
- hurónske zaľadnenie a globálne zaľadnenie „Zem – snehová guľa“
- vývoj eukaryotických organizmov – vznikajú prvoky, prvé riasy, huby a živočíchy
KROK 5
Paleozoikum (prvohory) – od 10:35:19 do 11:20:31
- explózia bezstavovcov, prarýb, obojživelníkov a prvej suchozemskej flóry
- vznik tropických pralesov
- stavovce zaznamenávajú najväčší rozmach – objavujú sa nové formy kostnatých rýb, cicavcom podobné terapsidy (cicavcovité plazy) a archosaury
- opakované masívne vymierania živočíchov
- explózia bezstavovcov, prarýb, obojživelníkov a prvej suchozemskej flóry
- vznik tropických pralesov
- stavovce zaznamenávajú najväčší rozmach – objavujú sa nové formy kostnatých rýb, cicavcom podobné terapsidy (cicavcovité plazy) a archosaury
- opakované masívne vymierania živočíchov
KROK 6
Mezozoikum (druhohory) – od 11:20:31 do 11:49:40
- explózia plazov (hlavne dinosaurov) a krytosemennej flóry
- svoj zlatý vek prežívajú i bezstavovce – amonity a belemnity
- v morskom prostredí tiež nastáva expanzia nových druhov žralokov
- opakované masívne vymierania živočíchov
- explózia plazov (hlavne dinosaurov) a krytosemennej flóry
- svoj zlatý vek prežívajú i bezstavovce – amonity a belemnity
- v morskom prostredí tiež nastáva expanzia nových druhov žralokov
- opakované masívne vymierania živočíchov
KROK 7
Kenozoikum – od 11:49:40 až 12:00
- Kenozoikum rozdeľujeme na tri periódy: paleogén (staršie treťohory), neogén (mladšie treťohory) a kvartér (štvrtohory)
- treťohory sú érou cicavcov; v moriach začínajú plávať prvé veľryby, objavujú sa lamantíni, uškatci, tulene
- objavujú sa kačice, vrany, sovy a ďalšie vtáky; objavujú sa tiež hady, krokodíly narastajú do obrovských rozmerov
- nastávajú viaceré migrácie
- v Afrike sa objavuje sa prvý hominid – Australopithecus
- Kenozoikum rozdeľujeme na tri periódy: paleogén (staršie treťohory), neogén (mladšie treťohory) a kvartér (štvrtohory)
- treťohory sú érou cicavcov; v moriach začínajú plávať prvé veľryby, objavujú sa lamantíni, uškatci, tulene
- objavujú sa kačice, vrany, sovy a ďalšie vtáky; objavujú sa tiež hady, krokodíly narastajú do obrovských rozmerov
- nastávajú viaceré migrácie
- v Afrike sa objavuje sa prvý hominid – Australopithecus
KROK 8
Kvartér (štvrtohory)
- Kvartér je obdobím opakujúcich sa klimatických zmien, dôb ľadových (glaciálov) a dôb medziľadových (interglaciálov). Doteraz sa vymenilo najmenej 20 cyklov glaciálov a interglaciálov.
- najvýraznejšou črtou kvartéru je evolúcia rodu Homo a vývoj ľudskej spoločnosti
- je 11 hodín, 59 minút a 36 sekúnd a od tejto chvíle je na Zemi človek; ľudia sú teda na Zemi podľa týchto hodín iba 24 sekúnd
- Kvartér je obdobím opakujúcich sa klimatických zmien, dôb ľadových (glaciálov) a dôb medziľadových (interglaciálov). Doteraz sa vymenilo najmenej 20 cyklov glaciálov a interglaciálov.
- najvýraznejšou črtou kvartéru je evolúcia rodu Homo a vývoj ľudskej spoločnosti
- je 11 hodín, 59 minút a 36 sekúnd a od tejto chvíle je na Zemi človek; ľudia sú teda na Zemi podľa týchto hodín iba 24 sekúnd
POZNÁMKY
Farebné označenia sú rovnaké ako na farebnej stuhe.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Kresliť vlastné hodiny znázorňujúce epochy.
Deti môžu získať ďalšie zručnosti: merajú uhlomerom, píšu názvy jednotlivých epoch, píšu čas na hodinách, hľadajú informácie a vypisujú ich, orientujú sa v tabuľke – legende.
Deti môžu získať ďalšie zručnosti: merajú uhlomerom, píšu názvy jednotlivých epoch, píšu čas na hodinách, hľadajú informácie a vypisujú ich, orientujú sa v tabuľke – legende.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.