S.3 ZVISLÝ POHĽAD NA DEJINY
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
S. SKÚMANIE KULTÚR
Osvojenie si zvislého vnímania dejín.
Osvojenie si zvislého vnímania dejín.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
obrázky napĺňania základných ľudských potrieb z rôznych období;
séria časopisov usporiadaných podľa čísel;
obrázok slnka;
5 ks filcu (A4) v rôznych farbách
obrázky napĺňania základných ľudských potrieb z rôznych období;
séria časopisov usporiadaných podľa čísel;
obrázok slnka;
5 ks filcu (A4) v rôznych farbách
KROK 1
Pozvem deti k prezentácii.
Požiadam deti, aby zoradili sadu obrázkov k Obydliam do „časovej osi“ od najstaršieho po najmladší tak, ako to robili „včera“.
Požiadam deti, aby zoradili sadu obrázkov k Obydliam do „časovej osi“ od najstaršieho po najmladší tak, ako to robili „včera“.
KROK 2
Vezmem obrázok s najstarším typom obydlia a položím ho na stôl pred seba. Naň položím opäť ďalší najstarší obrázok obydlia a tak postupujem ďalej, pričom nakoniec najnovší, najmodernejší príbytok bude celkom hore.
„Toto je tiež časová os, ale usporiadaná iným spôsobom.”
„Toto je tiež časová os, ale usporiadaná iným spôsobom.”
KROK 3
Ukážem deťom kôpku časopisov. Môžem ju rozložiť v poradí vodorovne, potom zvislo.
„Vrstvy časopisov sú ako vrstvy pôdy. Môžeme v nich nachádzať informácie — archeologické nálezy.“
„Vrstvy časopisov sú ako vrstvy pôdy. Môžeme v nich nachádzať informácie — archeologické nálezy.“
KROK 4
Zoberiem 5 farebných vrstiev látok a 5 obrázkov domov.
„Keď archeológ kope, čo nájde? Je najstaršia vec nájdená navrchu, alebo naspodku?”
Rozložím vrstvy látok na stôl.
„Predstavme si, že toto sú vrstvy domov, ktoré boli postavené jeden na druhom.“
Ukladám jednotlivé látky a obrázky domov (od najstaršieho po súčasný) striedavo na seba. Farebné poradie látok nie je podstatné, iba žltá látka bude celkom hore, pretože symbolizuje tú, na ktorú svieti slnko.
„Keď archeológ kope, čo nájde? Je najstaršia vec nájdená navrchu, alebo naspodku?”
Rozložím vrstvy látok na stôl.
„Predstavme si, že toto sú vrstvy domov, ktoré boli postavené jeden na druhom.“
Ukladám jednotlivé látky a obrázky domov (od najstaršieho po súčasný) striedavo na seba. Farebné poradie látok nie je podstatné, iba žltá látka bude celkom hore, pretože symbolizuje tú, na ktorú svieti slnko.
KROK 5
„Teraz sa pozrite, najstaršie obydlie máme naspodku a potom ďalšie je postavené na ňom, ďalšie na ňom atď.”
Umiestnim obrázok na vrch poslednej vrstvy. Nad obrázkom podržím maketu slnka.
„Iba na tú vonkajšiu vrstvu svieti Slnko.“
Umiestnim obrázok na vrch poslednej vrstvy. Nad obrázkom podržím maketu slnka.
„Iba na tú vonkajšiu vrstvu svieti Slnko.“
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Ďalšie vlastné objavy, vyrábanie vlastných sád obrázkov (pojmov, textov), pre výskum témy, akými spôsobmi si ľudia napĺňali v minulosti alebo napĺňajú v súčasnosti základné ľudské potreby.
Potrebné zdroje ku zvislým aj vodorovným skúmaniam.
Potrebné zdroje ku zvislým aj vodorovným skúmaniam.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.