B2.5 PEVNÉ, PRUŽNÉ, TVÁRNE – ROZDIELNA OHYBNOSŤ TUHÝCH LÁTOK

B2. ZMENA SKUPENSTVA HMOTY A SKÚMANIE ĎALŠÍCH VLASTNOSTÍ ZÁKLADNÝCH SKUPENSTIEV HMOTY
Skúmanie ďalších znakov základných skupenstiev hmoty – rozdielna ohybnosť pevných látok. Získavanie slovnej zásoby: pevné, pružné, tvárne.
POSTUP
Potrebný materiál:
podnos; 3 kvádre rovnakého tvaru, napr. drevo, guma, plastelína;
3 rovnaké guľôčky z pevnej, pružnej a tvárnej hmoty;
papieriky + fixky

KROK 1
Najprv sa snažíme ohnúť predmet z pevnej látky (pevná guľa napr. zo skla, dreva).
„Tento predmet nemôžem ohnúť. Túto vlastnosť materiálu nazývame PEVNÝ.“

KROK 2
Následne sa snažíme ohnúť predmet z pružnej látky (gumená loptička, guma).
Predmet ohneme a necháme ho navrátiť sa do pôvodného stavu.
„Tento predmet môžem ohnúť a on sa vráti do pôvodného stavu. Túto vlastnosť materiálu nazývame PRUŽNÝ alebo ELASTICKÝ.“

KROK 3
KROK 4
Pomenujem a napíšem na papier: pevný, pružný, tvárny.
Jednotlivé pojmy priradím k príslušným predmetom.

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Zahrať si hru „Prines mi ... niečo pevné, pružné, tvárne“.

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.