B3.1 ROZPUSTNOSŤ LÁTOK

B3. ZMES A ODDEĽOVANIE ZLOŽIEK ZMESI
Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať rozpustnosť látok. Získavanie slovnej zásoby: zmes, roztok, rozpúšťadlo, rozpustená látka, rozpúšťanie, rozpustnosť.
POSTUP
Potrebný materiál:
podnos; stojan na skúmavky;
6 skúmaviek; v neutrálnych nádobách: cukor; soľ; modrá skalica; piesok; kriedový prášok; hypermangán;
strička s teplou vodou; lyžica; sklenená tyčinka;
ochranný plášť, okuliare a rukavice; utierka

KROK 1
Ukážem na stričku s teplou vodou.
„Mám tu niekoľko častíc kvapalnej látky, ktoré nalejem do skúmaviek.“
Nalejem cca 2 cm3 vody do každej skúmavky.

KROK 2
Ukážem na neutrálnu nádobu s cukrom.
„Tu mám častice tuhej látky, sú bielej farby. Majú sa navzájom rady?“
Naberiem cukor a nasypem ho do skúmavky s vodou. Častice sa usadia na dne. Zamiešam obsah skúmavky. Malé častice zmiznú.
„Majú sa navzájom rady.“

KROK 3
KROK 4
KROK 5
KROK 6
KROK 7
Ukážem na neutrálnu nádobu s hypermangánom.
„Tu mám fialové častice tuhej látky.“
Naberiem zopár kryštálov hypermangánu a nasypem ho do skúmavky s vodou. Zamiešam.
„Fialové častice pri klesaní za sebou zanechávajú farebné stopy. Teda sa majú tak veľmi rady, že sa ihneď spájajú.“
KROK 8
Spoločne pozorujeme roztoky v skúmavkách.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.


POZNÁMKY
O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.