B3.5 ODDEĽOVANIE ROZTOKU – SLANÝ ROZTOK
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
B3. ZMES A ODDEĽOVANIE ZLOŽIEK ZMESI
Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať spôsoby oddeľovania zložiek zmesi. Získavanie slovnej zásoby.
Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať spôsoby oddeľovania zložiek zmesi. Získavanie slovnej zásoby.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
nehorľavá podložka; plynový varič; zápalky + mištička s vodou;
trojnožka + keramická mriežka; voda, soľ; kadička; kliešte; lyžica; sklenená tyčinka;
ochranný plášť; hasiaci sprej / vedro s vodou
nehorľavá podložka; plynový varič; zápalky + mištička s vodou;
trojnožka + keramická mriežka; voda, soľ; kadička; kliešte; lyžica; sklenená tyčinka;
ochranný plášť; hasiaci sprej / vedro s vodou
KROK 1
KROK 2
Zapálime plynový varič. Kadičku so slaným roztokom postavíme na keramickú mriežku.
„Tu vidíme, že niečo plynné stúpa von z kadičky, niečo sa vyparuje. Teda určitá časť roztoku sa oddeľuje. Vyparuje sa voda.“
„Tu vidíme, že niečo plynné stúpa von z kadičky, niečo sa vyparuje. Teda určitá časť roztoku sa oddeľuje. Vyparuje sa voda.“
KROK 3
Počkáme, kým sa všetka voda vyparí, vypneme zdroj tepla, pozorujeme s deťmi soľ na dne.
„Zvyšná časť roztoku zostala na dne kadičky. V malých hrudkách tam zostala soľ. Oddelili sme teda opäť obidve súčasti roztoku. Rozpúšťadlo – voda, sa odparila. Rozpustná látka – soľ, zostala v kadičke.“
„Zvyšná časť roztoku zostala na dne kadičky. V malých hrudkách tam zostala soľ. Oddelili sme teda opäť obidve súčasti roztoku. Rozpúšťadlo – voda, sa odparila. Rozpustná látka – soľ, zostala v kadičke.“
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Samostatné prevedenie prezentácie.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.