D.3 ROVNORAMENNÉ VÁHY
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
D. GRAVITÁCIA A TIAŽ
Používanie váh, porovnávanie hmotnosti.
Používanie váh, porovnávanie hmotnosti.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
podnos; rovnoramenné váhy;
6 rovnakých pracovných nádob; rôzne látky na váženie (piesok, kamene, oceľové guľôčky, piliny, drobné kamienky a pod.); džbán s vodou; lyžice; utierka;
ochranný plášť; okuliare
podnos; rovnoramenné váhy;
6 rovnakých pracovných nádob; rôzne látky na váženie (piesok, kamene, oceľové guľôčky, piliny, drobné kamienky a pod.); džbán s vodou; lyžice; utierka;
ochranný plášť; okuliare
KROK 1
Predstavíme pákové váhy a upozorníme na ich citlivosť.
Predstavíme rovnako veľké nádoby a rôzne látky.
Predstavíme rovnako veľké nádoby a rôzne látky.
KROK 2
Pomenujeme piesok a naplníme ho do pracovnej nádoby po okraj. Inú nádobu naplníme po okraj pilinami. Naplnené nádoby položíme na váhy.
„Teraz chcem zistiť, či budú priťahované k Zemi rovnakou silou. Tieto drevené piliny netlačia na misku dosť silno, aby zdvihli piesok. Sú ľahšie ako piesok.“
„Teraz chcem zistiť, či budú priťahované k Zemi rovnakou silou. Tieto drevené piliny netlačia na misku dosť silno, aby zdvihli piesok. Sú ľahšie ako piesok.“
KROK 3
Naplním nádobu s drobnými kamienkami.
„Misky „hľadajú rovnováhu“.
Teraz sú sily v rovnováhe. Je to pochopiteľné, keďže piesok sú vlastne rozbité kamene. Sú teda rovnako ťažké.“
„Misky „hľadajú rovnováhu“.
Teraz sú sily v rovnováhe. Je to pochopiteľné, keďže piesok sú vlastne rozbité kamene. Sú teda rovnako ťažké.“
KROK 4
„Tu pôsobí veľká sila, piesok sa zodvihol. Oceľové guľky sú ťažšie.“
To isté urobíme s ďalšími látkami – sklenené guľôčky, voda, vzduch.
To isté urobíme s ďalšími látkami – sklenené guľôčky, voda, vzduch.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Nádobky zoradiť podľa hmotnosti od najťažšieho po najľahšie.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Nádobky zoradiť podľa hmotnosti od najťažšieho po najľahšie.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.