Prezentácie k téme
F. SLNKO A ZEM I. – ROTÁCIA
KÓD A NÁZOV PREZENTÁCIE /
VZDELÁVACÍ CIEĽ
POTREBNÝ MATERIÁL
FOTOGRAFIA PRIPRAVENÉHO MATERIÁLU
F.1 IBA MALÁ ČASŤ SLNEČNEJ ENERGIE DOPADNE NA ZEM
Cieľ: Získavanie predstavy o tom, že Slnko svoje lúče vysiela na všetky strany a iba malá časť z nich dopadne na Zem.
Cieľ: Získavanie predstavy o tom, že Slnko svoje lúče vysiela na všetky strany a iba malá časť z nich dopadne na Zem.
F.2 DÔSLEDKY ZEMSKEJ ROTÁCIE I – TEPLOTA
Cieľ: Získavanie poznatkov o dôvodoch, ktoré vedú k miernym denným a nočným teplotám na Zemi.
Cieľ: Získavanie poznatkov o dôvodoch, ktoré vedú k miernym denným a nočným teplotám na Zemi.
F.3 ÚVOD DO SVETOVÝCH STRÁN – SKÚSENOSTI DETÍ
Cieľ: Určenie východu a západu podľa pohybu Slnka.
Cieľ: Určenie východu a západu podľa pohybu Slnka.
Etymologický slovník
F.4 TIEŇ SLNKA
Cieľ: Pozorovanie tieňa – dlhý a krátky tieň.
Cieľ: Pozorovanie tieňa – dlhý a krátky tieň.
podnos; baterka;
špajdľa; plastelína;
hárok farebného papiera veľkosti A4
špajdľa; plastelína;
hárok farebného papiera veľkosti A4
F.5 POPÍSANIE SVETOVÝCH STRÁN
Cieľ: Určenie svetových strán.
Cieľ: Určenie svetových strán.
podnos; kompas; špagát;
kruh rozdelený na 4 ks štvrtinových zlomkov; 4 pásiky papiera s nápismi sever, juh, východ, západ;
malá hviezda z kartónu; lepiaca páska; nožnice
kruh rozdelený na 4 ks štvrtinových zlomkov; 4 pásiky papiera s nápismi sever, juh, východ, západ;
malá hviezda z kartónu; lepiaca páska; nožnice
F.6 DÔSLEDKY ZEMSKEJ ROTÁCIE II – DEŇ A NOC
Cieľ: Skúmanie zdania a reality: hoci sa nám zdá, že sa pohybuje Slnko z východu na západ, v skutočnosti sa Zem otáča okolo svojej osi zo západu na východ.
Cieľ: Skúmanie zdania a reality: hoci sa nám zdá, že sa pohybuje Slnko z východu na západ, v skutočnosti sa Zem otáča okolo svojej osi zo západu na východ.
veľký glóbus; maketa Slnka z papiera;
2 polkruhové šípky; náramkové ručičkové hodinky
2 polkruhové šípky; náramkové ručičkové hodinky
F.7 STRIEDANIE DŇA A NOCI
Cieľ: Skúmanie javu striedania dňa a noci.
Cieľ: Skúmanie javu striedania dňa a noci.
glóbus pevnina–voda; lampa;
obrazová tabuľa F3
obrazová tabuľa F3
F.8 UVEDENIE GEOGRAFICKEJ SIETE
Cieľ: Orientácia v priestore, zakreslenie geografickej siete. Získavanie slovnej zásoby: zemepisná šírka, rovník, rovnobežky, zemepisná dĺžka, nultý poludník, poludníky.
Cieľ: Orientácia v priestore, zakreslenie geografickej siete. Získavanie slovnej zásoby: zemepisná šírka, rovník, rovnobežky, zemepisná dĺžka, nultý poludník, poludníky.
glóbus; baterka; špajdľa;
celá polystyrénová guľa;
2 ks delená polystyrénová guľa;
gumičky; špendlíky; uhlomer
celá polystyrénová guľa;
2 ks delená polystyrénová guľa;
gumičky; špendlíky; uhlomer
F.9 ČASOVÉ ZÓNY NA ZEMI
Cieľ: Skúmanie zmeny času na rôznych miestach v dôsledku rotácie Zeme.
Cieľ: Skúmanie zmeny času na rôznych miestach v dôsledku rotácie Zeme.
glóbus; baterka;
obrazová tabuľa F4;
mapa časových pásem;
žlté pásiky s ciferníkom (1-12);
modré pásiky s ciferníkom (1-12)
obrazová tabuľa F4;
mapa časových pásem;
žlté pásiky s ciferníkom (1-12);
modré pásiky s ciferníkom (1-12)
F.10 TEPLOTA JE ZÁVISLÁ OD ČASTI DŇA
Cieľ: Pozorovanie zmien teploty počas dňa.
Cieľ: Pozorovanie zmien teploty počas dňa.
F.11 KOLMÉ A ŠIKMÉ SLNEČNÉ LÚČE – OD KRUHU K ELIPSE
Cieľ: Rozlíšenie kolmých a šikmých svetelných lúčov – tvar, intenzita, plocha.
Cieľ: Rozlíšenie kolmých a šikmých svetelných lúčov – tvar, intenzita, plocha.
čierny výkres A4; biela pastelka; baterka;
čierna kartónová rolka – priemer ako baterka;
papier a písacie potreby
čierna kartónová rolka – priemer ako baterka;
papier a písacie potreby
F.12 KOLMÉ A ŠIKMÉ SLNEČNÉ LÚČE – KEBY NEBOLA ZEM GUĽATÁ
Cieľ: Skúmanie závislosti tvaru Zeme a intenzity dopadu slnečných lúčov na rôzne miesta na Zemi.
Cieľ: Skúmanie závislosti tvaru Zeme a intenzity dopadu slnečných lúčov na rôzne miesta na Zemi.
veľká guľa (priemer 10 cm);
veľká kocka (hrana 10 cm);
Montessori zlomkový materiál – 10 cm štvorec + štvorec 8/8, kruh s priemerom 10 cm + kruh 2/2 a 8/8; kartón so 40 slnečnými lúčmi (šírka 10 cm); lampa
veľká kocka (hrana 10 cm);
Montessori zlomkový materiál – 10 cm štvorec + štvorec 8/8, kruh s priemerom 10 cm + kruh 2/2 a 8/8; kartón so 40 slnečnými lúčmi (šírka 10 cm); lampa
F.13 KOLMÉ A ŠIKMÉ SLNEČNÉ LÚČE – ZAPÁLIŤ PAPIER
Cieľ: Skúmanie schopnosti lupy viazať lúče.
Cieľ: Skúmanie schopnosti lupy viazať lúče.
nehorľavý podnos;
lupa; tanier; papierové útržky alebo piliny
lupa; tanier; papierové útržky alebo piliny
F.14 KOLMÉ A ŠIKMÉ SLNEČNÉ LÚČE – POČET LÚČOV
Cieľ: Skúmanie javu, ako v dôsledku guľatého tvaru Zeme, dopadá rovnaký počet lúčov na rôzne veľkú plochu.
Cieľ: Skúmanie javu, ako v dôsledku guľatého tvaru Zeme, dopadá rovnaký počet lúčov na rôzne veľkú plochu.
F.15 KOLMÉ A ŠIKMÉ SLNEČNÉ LÚČE – VEĽKOSŤ ZEMSKÉHO POVRCHU
Cieľ: Skúmanie javu, ako v dôsledku guľatého tvaru Zeme, na rovnako veľké plochy povrchu Zeme dopadá rôzny počet lúčov.
Cieľ: Skúmanie javu, ako v dôsledku guľatého tvaru Zeme, na rovnako veľké plochy povrchu Zeme dopadá rôzny počet lúčov.
obrazová tabuľa F7;
2 ks papiera A4
2 ks papiera A4
F.16 KOLMÉ A ŠIKMÉ SLNEČNÉ LÚČE – TEPELNÁ VODIVOSŤ ATMOSFÉRY
Cieľ: Získanie poznatku, že šikmý lúč prekonáva dlhšiu vzdialenosť v atmosfére, v dôsledku čoho stráca viac energie ako kolmý lúč.
Cieľ: Získanie poznatku, že šikmý lúč prekonáva dlhšiu vzdialenosť v atmosfére, v dôsledku čoho stráca viac energie ako kolmý lúč.
obrazová tabuľa F8;
papier A4
papier A4