H.1 PRIAME A NEPRIAME TEPELNÉ ŽIARENIE
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
H. VPLYV VZDUCHU
Zmyslový vnem a získanie poznania, že tepelné žiarenie môže byť priame aj nepriame.
Zmyslový vnem a získanie poznania, že tepelné žiarenie môže byť priame aj nepriame.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
nehorľavá podložka; varič;
trojnožka + keramická mriežka; zápalky + mištička s vodou; kovová lyžica;
hasiaci prístroj; ochranný plášť a okuliare
nehorľavá podložka; varič;
trojnožka + keramická mriežka; zápalky + mištička s vodou; kovová lyžica;
hasiaci prístroj; ochranný plášť a okuliare
KROK 1
„Dnes máme tému tepelné žiarenie.“
Oblečiem si ochranný plášť a okuliare, zapálim varič.
„Tento plameň je vidieť, aj podľa farby plameňa vieme, že je horúci. Tepelné žiarenie prichádza priamo zo zdroja tepla. Tvorí krátke vlny, je svetelné, preto ho vidíme. Nazývame ho priame tepelné žiarenie.“
Napíšem pojem na kartičku.
Oblečiem si ochranný plášť a okuliare, zapálim varič.
„Tento plameň je vidieť, aj podľa farby plameňa vieme, že je horúci. Tepelné žiarenie prichádza priamo zo zdroja tepla. Tvorí krátke vlny, je svetelné, preto ho vidíme. Nazývame ho priame tepelné žiarenie.“
Napíšem pojem na kartičku.
KROK 2
Podržím lyžicu nad plameňom.
KROK 3
Položím lyžicu opatrne nad ruku a môžem cítiť teplo, ktoré vyžaruje.
„Aj táto lyžica je horúca. Nemôžeme to vidieť, ale cítime to. Toto tepelné žiarenie pochádza pôvodne zo zdroja tepla, ktorý tento predmet zohrial. Tvorí dlhé vlny. Je tmavé, nevidíme ho. Nazývame ho nepriame tepelné žiarenie.“
Napíšem pojem na kartičku.
„Aj táto lyžica je horúca. Nemôžeme to vidieť, ale cítime to. Toto tepelné žiarenie pochádza pôvodne zo zdroja tepla, ktorý tento predmet zohrial. Tvorí dlhé vlny. Je tmavé, nevidíme ho. Nazývame ho nepriame tepelné žiarenie.“
Napíšem pojem na kartičku.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Samostatné prevedenie prezentácie.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.