H.11 VZNIK VETROV NA ZEMI
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
H. VPLYV VZDUCHU
Prepojenie poznatku – teplý vzduch stúpa a chladný vzduch prúdi za ním – na vznik vetrov na Zemi.
Prepojenie poznatku – teplý vzduch stúpa a chladný vzduch prúdi za ním – na vznik vetrov na Zemi.
FOTO
POSTUP
KROK 1
Ukážem obrazovú tabuľu H9.
„Na tomto obrázku môžeme vidieť pohyb vzduchu na Zemi. Vzduch je stále v pohybe kvôli vlastnostiam, ktoré sme pozorovali v predchádzajúcich pokusoch: teplý vzduch stúpa a chladný prúdi za ním.“
Ukážem na obrázok 1. Pomenujeme severný a južný pól, rovník.
„Bodky symbolizujú atmosféru, červené bodky znázorňujú teplý vzduch a modré studený vzduch.“
„Na tomto obrázku môžeme vidieť pohyb vzduchu na Zemi. Vzduch je stále v pohybe kvôli vlastnostiam, ktoré sme pozorovali v predchádzajúcich pokusoch: teplý vzduch stúpa a chladný prúdi za ním.“
Ukážem na obrázok 1. Pomenujeme severný a južný pól, rovník.
„Bodky symbolizujú atmosféru, červené bodky znázorňujú teplý vzduch a modré studený vzduch.“
KROK 2
Ukážem na obrázok 2.
„Kolmý poludňajší lúč dopadá na rovník, ohrieva vzduch, pevninu aj vodu. Preto je na rovníku veľa horúceho vzduchu. Ten stúpa nahor ako pri pokuse s komínom.“
Ukážem na šípku a naznačím pohyb vzduchu.
„Kolmý poludňajší lúč dopadá na rovník, ohrieva vzduch, pevninu aj vodu. Preto je na rovníku veľa horúceho vzduchu. Ten stúpa nahor ako pri pokuse s komínom.“
Ukážem na šípku a naznačím pohyb vzduchu.
KROK 3
Ukážem na obrázok 3.
„Zatiaľ čo teplý vzduch stúpa, odsúva studený vzduch ku stranám. To dá do pohybu reťazovú reakciu.“
Prechádzam oboma ukazovákmi po šípkach.
„Zatiaľ čo teplý vzduch stúpa, odsúva studený vzduch ku stranám. To dá do pohybu reťazovú reakciu.“
Prechádzam oboma ukazovákmi po šípkach.
KROK 4
Ukážem na obrázok 4.
„Vieme, že v prírode neexistuje prázdny priestor. Teplý vzduch tu stúpa hore, studený je odsúvaný na strany, ochladzuje sa, klesá k Zemi a nahrádza teplý vzduch, ktorý stúpa nahor. Na rovníku sa vzduch stále zahrieva...“
Ukážem obeh viackrát.
„Tento pohyb vzduchu nazývame vietor. Keď pocítime na našej tvári vietor, je to jednoducho pohybujúci sa vzduch.“
„Vieme, že v prírode neexistuje prázdny priestor. Teplý vzduch tu stúpa hore, studený je odsúvaný na strany, ochladzuje sa, klesá k Zemi a nahrádza teplý vzduch, ktorý stúpa nahor. Na rovníku sa vzduch stále zahrieva...“
Ukážem obeh viackrát.
„Tento pohyb vzduchu nazývame vietor. Keď pocítime na našej tvári vietor, je to jednoducho pohybujúci sa vzduch.“
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Samostatné prevedenie prezentácie.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.