L5.2 ČASTI KVETU
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
L5 KVET
Spoznávanie častí kvetu.
Spoznávanie častí kvetu.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
definičný materiál;
podnos; doska na krájanie; ostrý nôž / skalpel;
kvet, ktorý sa dá dobre pitvať;
papieriky; fixka
definičný materiál;
podnos; doska na krájanie; ostrý nôž / skalpel;
kvet, ktorý sa dá dobre pitvať;
papieriky; fixka
KROK 1
Vezmem kvet do ruky a pozorujem ho spoločne s deťmi. Pripomeniem hlavnú úlohu kvetu.
„Úlohou kvetu je tvorba pohlavných buniek slúžiacich na rozmnožovanie. Z kvetov sa po opelení a oplodnení vyvíjajú plody, ktoré obsahujú semená. Môžeme vidieť, že kvet je zložený z viacerých častí. Teraz si ich popíšeme.“
„Úlohou kvetu je tvorba pohlavných buniek slúžiacich na rozmnožovanie. Z kvetov sa po opelení a oplodnení vyvíjajú plody, ktoré obsahujú semená. Môžeme vidieť, že kvet je zložený z viacerých častí. Teraz si ich popíšeme.“
KROK 2
Začnem s pitvou kvetu. Oddeľujem postupne prvé vonkajšie lupene kvetu.
Položím ich na tácku a uvediem pojem kališné lístky.
„Vonkajšia, zvyčajne zelená časť kvetu, ktorá tiež vznikla premenou listov, sa nazýva kalich kvetu. Kalich kvetu je tvorený kališnými lístkami, ktoré bývajú kratšie a pevnejšie ako korunné. Ich úlohou je pri kvetnom púčiku chrániť jemné časti kvetu, ktorý sa vyvíja vo vnútri púčika. Niekedy sú rovnakej farby ako korunné lístky.“
Napíšem pojem „kališné lístky“ na papier a položím ho na tácku vedľa kališných lístkov.
Položím ich na tácku a uvediem pojem kališné lístky.
„Vonkajšia, zvyčajne zelená časť kvetu, ktorá tiež vznikla premenou listov, sa nazýva kalich kvetu. Kalich kvetu je tvorený kališnými lístkami, ktoré bývajú kratšie a pevnejšie ako korunné. Ich úlohou je pri kvetnom púčiku chrániť jemné časti kvetu, ktorý sa vyvíja vo vnútri púčika. Niekedy sú rovnakej farby ako korunné lístky.“
Napíšem pojem „kališné lístky“ na papier a položím ho na tácku vedľa kališných lístkov.
KROK 3
Pokračujem v oddeľovaní lupeňov, ktoré sa nachádzajú za kališnými lístkami.
Položím ich na tácku a uvediem pojem korunné lístky.
„Výrazná časť kvetu, ktorá vznikla premenou listov, sa nazýva koruna kvetu. Jednotlivé farebné korunné lístky nazývame lupienky. Ich úlohou je lákať hmyz a ukazovať mu prístup k nektáru.“
Napíšem pojem „korunné lístky“ na papier a položím ho na tácku vedľa korunných lístkov.
Položím ich na tácku a uvediem pojem korunné lístky.
„Výrazná časť kvetu, ktorá vznikla premenou listov, sa nazýva koruna kvetu. Jednotlivé farebné korunné lístky nazývame lupienky. Ich úlohou je lákať hmyz a ukazovať mu prístup k nektáru.“
Napíšem pojem „korunné lístky“ na papier a položím ho na tácku vedľa korunných lístkov.
KROK 4
KROK 5
Vyberieme vnútornú časť kvetu, ktorá sa nazýva tyčinka / tyčinky.
Položím ich na tácku a uvediem pojem tyčinky.
„Samčí pohlavný orgán kvetu, ktorý vytvára samčie pohlavné bunky, sa nazýva tyčinka. Tyčinky vznikli premenou listov. Sú zložené z nitky a peľnice, v ktorej vznikajú peľové zrnká (peľ). Tyčinky môžu byť voľné alebo zrastené do zväzkov.“
Napíšem pojem „tyčinky“ na papier a položím ho na tácku vedľa tyčiniek.
Položím ich na tácku a uvediem pojem tyčinky.
„Samčí pohlavný orgán kvetu, ktorý vytvára samčie pohlavné bunky, sa nazýva tyčinka. Tyčinky vznikli premenou listov. Sú zložené z nitky a peľnice, v ktorej vznikajú peľové zrnká (peľ). Tyčinky môžu byť voľné alebo zrastené do zväzkov.“
Napíšem pojem „tyčinky“ na papier a položím ho na tácku vedľa tyčiniek.
KROK 6
Vyberieme vnútornú časť kvetu, ktorá sa nazýva piestik.
Položím ho na tácku a uvediem pojem piestik.
„Samičí pohlavný orgán kvetu, ktorý obsahuje samičie pohlavné bunky, sa nazýva piestik. Je zložený z troch častí: semenník, čnelka a blizna. V semenníku sú vajíčka, ktoré sa po oplodnení menia na semená.“
Napíšem pojem „piestik“ na papier a položím ho na tácku vedľa piestika.
Položím ho na tácku a uvediem pojem piestik.
„Samičí pohlavný orgán kvetu, ktorý obsahuje samičie pohlavné bunky, sa nazýva piestik. Je zložený z troch častí: semenník, čnelka a blizna. V semenníku sú vajíčka, ktoré sa po oplodnení menia na semená.“
Napíšem pojem „piestik“ na papier a položím ho na tácku vedľa piestika.
KROK 7
Ukážem a odrežem kvetné lôžko.
Položím ho na tácku a uvediem pojem kvetné lôžko.
„Táto časť kvetu, na ktorej sú / boli uložené všetky ostatné kvetné časti, sa nazýva kvetné lôžko.“
Napíšem pojem „kvetné lôžko“ na papier a položím ho na tácku vedľa kvetného lôžka.
Položím ho na tácku a uvediem pojem kvetné lôžko.
„Táto časť kvetu, na ktorej sú / boli uložené všetky ostatné kvetné časti, sa nazýva kvetné lôžko.“
Napíšem pojem „kvetné lôžko“ na papier a položím ho na tácku vedľa kvetného lôžka.
KROK 8
Ukážem kvetnú stopku.
Položím ju na tácku a uvediem pojem kvetná stopka.
„Dlhšia alebo kratšia časť pod kvetným lôžkom, ktorá je špeciálnym typom stonky, sa nazýva kvetná stopka. Úlohou kvetnej stopky je pri stopkatom kvete niesť kvety.“
Položím ju na tácku a uvediem pojem kvetná stopka.
„Dlhšia alebo kratšia časť pod kvetným lôžkom, ktorá je špeciálnym typom stonky, sa nazýva kvetná stopka. Úlohou kvetnej stopky je pri stopkatom kvete niesť kvety.“
KROK 9
Vezmem definičný materiál KVET – ČASTI KVETU a definičný materiál KVET – ČASTI TYČINKY / ČASTI PIESTIKA, prečítam si ho a pracujem s ním ďalej s dieťaťom.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Pitva kvetu.
Práca s definičným materiálom.
Prekresľovanie obrázkov z definičných knižiek.
Výroba vlastných definičných knižiek.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
Práca s definičným materiálom.
Prekresľovanie obrázkov z definičných knižiek.
Výroba vlastných definičných knižiek.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.