L5.4 MNOHORAKOSŤ JEDNOTLIVÝCH ČASTÍ KVETOV

L5 KVET
Ďalšie skúmanie rozmanitosti kvetov.
POSTUP
Potrebný materiál:
definičný materiál;
kvety / obrázky kvetov: úplné – azalka, divoká ruža, ľalia, iris; neúplné – ovos, vŕba, lieska

KROK 1
Ukážem deťom rôzne druhy kvetov, prípadne obrázky kvetov a žasnem s nimi nad tým, aké sú kvety mnohoraké.
Následne upriamim pozornosť detí na stavbu kvetov.
„Kvety majú často veľmi rozdielnu stavbu. Už vieme, že kvet sa skladá z viacerých častí. Medzi základné časti patria kališné lístky, korunné lístky, tyčinky a piestik.“

KROK 2
KROK 3
KROK 4
KROK 5
KROK 6
Ukážem kvet, ktorý má tyčinky aj piestik a uvediem pojem obojpohlavný kvet.
„Kvet, ktorý má tyčinky aj piestik, sa nazýva obojpohlavný kvet.“

KROK 7
KROK 8
Ukážem na schému dvojdomej rastliny.
„Rastlinu, ktorá vytvára len jednopohlavné kvety, pričom samčie a samičie kvety sa nachádzajú na dvoch rozličných jedincoch, nazývame dvojdomá rastlina. Takýmito rastlinami sú napríklad vŕba, topoľ, tis, chmeľ.“
Napíšem pojmy „jednodomá rastlina“ a „dvojdomá rastlina“ na papieriky a položím ich k daným obrázkom na obrazovej tabuli.

KROK 9
Vezmem definičný materiál KVET – ÚPLNÉ A NEÚPLNÉ KVETY, prečítam si ho a pracujem s ním ďalej s dieťaťom.

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Vytváranie fotoherbára.
Práca s definičným materiálom.
Prekresľovanie obrázkov z definičných knižiek.
Výroba vlastných definičných knižiek.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.