L5.4 MNOHORAKOSŤ JEDNOTLIVÝCH ČASTÍ KVETOV
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
L5 KVET
Ďalšie skúmanie rozmanitosti kvetov.
Ďalšie skúmanie rozmanitosti kvetov.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
definičný materiál;
kvety / obrázky kvetov: úplné – azalka, divoká ruža, ľalia, iris; neúplné – ovos, vŕba, lieska
definičný materiál;
kvety / obrázky kvetov: úplné – azalka, divoká ruža, ľalia, iris; neúplné – ovos, vŕba, lieska
KROK 1
Ukážem deťom rôzne druhy kvetov, prípadne obrázky kvetov a žasnem s nimi nad tým, aké sú kvety mnohoraké.
Následne upriamim pozornosť detí na stavbu kvetov.
„Kvety majú často veľmi rozdielnu stavbu. Už vieme, že kvet sa skladá z viacerých častí. Medzi základné časti patria kališné lístky, korunné lístky, tyčinky a piestik.“
Následne upriamim pozornosť detí na stavbu kvetov.
„Kvety majú často veľmi rozdielnu stavbu. Už vieme, že kvet sa skladá z viacerých častí. Medzi základné časti patria kališné lístky, korunné lístky, tyčinky a piestik.“
KROK 2
Ukážem kvet, ktorý má všetky kvetné časti a uvediem pojem úplný kvet.
„Kvet, ktorý má všetky kvetné časti: kališné lístky, korunné lístky, tyčinky aj piestik, nazývame úplný kvet. Takýto kvet má napríklad ruža.“
„Kvet, ktorý má všetky kvetné časti: kališné lístky, korunné lístky, tyčinky aj piestik, nazývame úplný kvet. Takýto kvet má napríklad ruža.“
KROK 3
Ukážem kvet, ktorý nemá všetky kvetné časti a uvediem pojem neúplný kvet.
„Kvet, v ktorého stavbe niektoré kvetné časti chýbajú, nazývame neúplný kvet. Pri neúplnom kvete môžu chýbať napríklad kvetné obaly (príkladom sú niektoré druhy vetroopelivých rastlín ako breza, topoľ), alebo môžu chýbať reprodukčné orgány – tyčinky, piestik. Kvet, ktorému chýbajú tyčinky alebo piestik, sa nazýva jednopohlavný kvet.“
„Kvet, v ktorého stavbe niektoré kvetné časti chýbajú, nazývame neúplný kvet. Pri neúplnom kvete môžu chýbať napríklad kvetné obaly (príkladom sú niektoré druhy vetroopelivých rastlín ako breza, topoľ), alebo môžu chýbať reprodukčné orgány – tyčinky, piestik. Kvet, ktorému chýbajú tyčinky alebo piestik, sa nazýva jednopohlavný kvet.“
KROK 4
Ukážem kvet, ktorý nemá tyčinky a uvediem pojem samičí kvet.
„Jednopohlavný kvet, ktorý obsahuje iba piestik (samičí rozmnožovací orgán), sa nazýva samičí kvet. Samičiemu kvetu chýbajú tyčinky (samčí rozmnožovací orgán).“
KROK 5
Ukážem kvet, ktorý nemá piestik a uvediem pojem samčí kvet.
„Jednopohlavný kvet, ktorý obsahuje iba tyčinky (samčí rozmnožovací orgán), sa nazýva samčí kvet. Samčiemu kvetu chýba piestik (samičí rozmnožovací orgán)."
„Jednopohlavný kvet, ktorý obsahuje iba tyčinky (samčí rozmnožovací orgán), sa nazýva samčí kvet. Samčiemu kvetu chýba piestik (samičí rozmnožovací orgán)."
KROK 6
Ukážem kvet, ktorý má tyčinky aj piestik a uvediem pojem obojpohlavný kvet.
„Kvet, ktorý má tyčinky aj piestik, sa nazýva obojpohlavný kvet.“
„Kvet, ktorý má tyčinky aj piestik, sa nazýva obojpohlavný kvet.“
KROK 7
Uvediem pojmy jednodomá a dvojdomá rastlina.
Ukážem na schému jednodomej rastliny.
„Rastlinu, ktorá vytvára len jednopohlavné kvety, pričom samčie aj samičie kvety sa nachádzajú na rovnakom jedincovi, nazývame jednodomá rastlina. Takýmito rastlinami sú napríklad lieska, gaštan, breza, buk.“
Ukážem na schému jednodomej rastliny.
„Rastlinu, ktorá vytvára len jednopohlavné kvety, pričom samčie aj samičie kvety sa nachádzajú na rovnakom jedincovi, nazývame jednodomá rastlina. Takýmito rastlinami sú napríklad lieska, gaštan, breza, buk.“
KROK 8
Ukážem na schému dvojdomej rastliny.
„Rastlinu, ktorá vytvára len jednopohlavné kvety, pričom samčie a samičie kvety sa nachádzajú na dvoch rozličných jedincoch, nazývame dvojdomá rastlina. Takýmito rastlinami sú napríklad vŕba, topoľ, tis, chmeľ.“
Napíšem pojmy „jednodomá rastlina“ a „dvojdomá rastlina“ na papieriky a položím ich k daným obrázkom na obrazovej tabuli.
„Rastlinu, ktorá vytvára len jednopohlavné kvety, pričom samčie a samičie kvety sa nachádzajú na dvoch rozličných jedincoch, nazývame dvojdomá rastlina. Takýmito rastlinami sú napríklad vŕba, topoľ, tis, chmeľ.“
Napíšem pojmy „jednodomá rastlina“ a „dvojdomá rastlina“ na papieriky a položím ich k daným obrázkom na obrazovej tabuli.
KROK 9
Vezmem definičný materiál KVET – ÚPLNÉ A NEÚPLNÉ KVETY, prečítam si ho a pracujem s ním ďalej s dieťaťom.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Vytváranie fotoherbára.
Práca s definičným materiálom.
Prekresľovanie obrázkov z definičných knižiek.
Výroba vlastných definičných knižiek.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
Práca s definičným materiálom.
Prekresľovanie obrázkov z definičných knižiek.
Výroba vlastných definičných knižiek.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.