L6.2 ČASTI PLODU
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
L6 PLOD
Spoznávanie častí plodu.
Spoznávanie častí plodu.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
definičný materiál;
rôzne plody – marhuľa, slivka, jablko, paprika;
doska a nôž;
papieriky; fixka
definičný materiál;
rôzne plody – marhuľa, slivka, jablko, paprika;
doska a nôž;
papieriky; fixka
KROK 1
Ukážem na prichystané plody a pripomeniem ich hlavnú úlohu.
„Plody rastlín obsahujú semená, ktoré slúžia rastline na rozmnožovanie.
Funkciou plodu je chrániť semená rastliny. Plod tiež pomáha dostať sa semenám na miesto, kde môžu začať klíčiť a rásť.“
„Plody rastlín obsahujú semená, ktoré slúžia rastline na rozmnožovanie.
Funkciou plodu je chrániť semená rastliny. Plod tiež pomáha dostať sa semenám na miesto, kde môžu začať klíčiť a rásť.“
KROK 2
„Pri vzniku plodu sa semenník premení na oplodie, ktoré nazývame aj perikarp. Toto cudzie slovo pochádza z gréčtiny, kde peri znamená okolo a karpós – plod.
Oplodie býva často trojvrstevné a máva rôznu konzistenciu (napríklad suché, dužinaté).“
Následne vezmeme plod a rozkrojíme ho.
„Poďme spoločne preskúmať jednotlivé časti plodu.“
Oplodie býva často trojvrstevné a máva rôznu konzistenciu (napríklad suché, dužinaté).“
Následne vezmeme plod a rozkrojíme ho.
„Poďme spoločne preskúmať jednotlivé časti plodu.“
KROK 3
Ukážem na šupku, odrežem z nej kúsok a uvediem pojem exokarp.
„Vonkajšia vrstva oplodia, ktorú zvyčajne označujeme ako šupka, sa nazýva exokarp. Tento názov pochádza z gréčtiny, pričom éxó znamená vonku a karpós – plod.“
Položím odrezanú šupku na podnos a na papierik napíšem pojem exokarp.
„Vonkajšia vrstva oplodia, ktorú zvyčajne označujeme ako šupka, sa nazýva exokarp. Tento názov pochádza z gréčtiny, pričom éxó znamená vonku a karpós – plod.“
Položím odrezanú šupku na podnos a na papierik napíšem pojem exokarp.
KROK 4
Ukážem na dužinu plodu, odrežem z nej kúsok a uvediem pojem mezokarp.
„Stredná vrstva oplodia sa nazýva mezokarp. Tento názov pochádza z gréčtiny, pričom méso znamená v strede a karpós – plod. Je to napríklad dužinatá časť plodu čerešne alebo jablka.“
Položím odrezanú dužinu na podnos a na papierik napíšem pojem mezokarp.
„Stredná vrstva oplodia sa nazýva mezokarp. Tento názov pochádza z gréčtiny, pričom méso znamená v strede a karpós – plod. Je to napríklad dužinatá časť plodu čerešne alebo jablka.“
Položím odrezanú dužinu na podnos a na papierik napíšem pojem mezokarp.
KROK 5
Ukážem na kôstku alebo jadrovník a uvediem pojem endokarp.
„Vnútorná vrstva oplodia, ktorá obklopuje semeno, sa nazýva endokarp. Tento názov pochádza z gréčtiny, pričom éndon znamená vnútorný a karpós – plod. Je to napríklad kôstka čerešne, alebo jadrovník v jablku.“
Položím kôstku / jadrovník na podnos a na papierik napíšem pojem endokarp.
„Vnútorná vrstva oplodia, ktorá obklopuje semeno, sa nazýva endokarp. Tento názov pochádza z gréčtiny, pričom éndon znamená vnútorný a karpós – plod. Je to napríklad kôstka čerešne, alebo jadrovník v jablku.“
Položím kôstku / jadrovník na podnos a na papierik napíšem pojem endokarp.
KROK 6
Ukážem na semeno uložené v jadrovníku / v kôstke a uvediem pojem.
„Vo vnútri plodu sa nachádza semeno. Semeno vzniklo z oplodneného vajíčka v semenníku. V niektorých plodoch býva aj viac semien.“
„Vo vnútri plodu sa nachádza semeno. Semeno vzniklo z oplodneného vajíčka v semenníku. V niektorých plodoch býva aj viac semien.“
KROK 7
Vezmem definičný materiál PLOD – ČASTI PLODU, prečítam si ho a pracujem s ním ďalej s dieťaťom.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Práca s definičným materiálom.
Prekresľovanie obrázkov z definičných knižiek.
Výroba vlastných definičných knižiek.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
Prekresľovanie obrázkov z definičných knižiek.
Výroba vlastných definičných knižiek.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.