M2.4 ZMYSLY

M2 ČLOVEK
Skúmanie základných zmyslov.
POSTUP
Potrebný materiál:
lupa; zbierka ukážok optických klamov;
pohár; voda; papier; fixka
KROK 1
KROK 2
V skratke vysvetlím a popíšem šošovku v lupe a v oku.
Ukážem v skratke fungovanie oka a nakreslím ho na tabuľu (dúhovka, rohovka, šošovka, sietnica, očný nerv, mozog).

KROK 3
Následne pristúpim k pokusu.
Na papier nakreslím šípku / panáka, pred papier postavím pohár s vodou.

KROK 4
Smer šípky sa zmení. Na tomto princípe funguje ľudské oko – obraz sa otočí.
Oko vidí niečo a nie dokonalo to odovzdá do mozgu, ktorý to musí rozkódovať.

KROK 5
Ponúknem deťom ďalší obrázok – optické klamy. Ministerstvo vnímania – oko vidí iba časť, posiela informáciu do mozgu a ten obraz doskladá.

KROK 6
Vyskúšame pokus s bodkou na papieri – približujeme bodku a od určitej vzdialenosti nie sme schopní bodku vidieť.
Sietnica má vzadu medzery, čím tam vzniká slepá škvrna. Je to miesto, kde oko nie je schopné zachytiť obraz.

KROK 7
Môžeme pokračovať ostatnými zmyslami – chuť, čuch, sluch, hmat.

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Opakovanie prezentácie.
Skúmať viac detailov.

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.