M1.4 VEDOMÝ POBYT V PRÍRODE – VÝPRAVY III.
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
M1 ŽIVOČÍCHY
Zaznamenávanie si všetkého, čo nás počas výpravy zaujme a následne dopĺňanie informácií v triede.
Zaznamenávanie si všetkého, čo nás počas výpravy zaujme a následne dopĺňanie informácií v triede.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
odporúčaný zoznam vecí na výpravy: lekárnička; telefón; píšťalka; príučka prvej pomoci; vrecia na odpad; ochranné rukavice; lupa; kliešte; pinzeta; odberná nádobka / vrecúško; pravítko, zvinovací meter; fotoaparát, ďalekohľad; terénny denník; písacie potreby; vhodná literatúra
odporúčaný zoznam vecí na výpravy: lekárnička; telefón; píšťalka; príučka prvej pomoci; vrecia na odpad; ochranné rukavice; lupa; kliešte; pinzeta; odberná nádobka / vrecúško; pravítko, zvinovací meter; fotoaparát, ďalekohľad; terénny denník; písacie potreby; vhodná literatúra
KROK 1
Ukážem deťom terénny denník a rozprávam im o tom, aká je jeho úloha počas spoločných výprav.
Prečo založiť terénny denník?
- Možnosť zaznamenávať sluchové a vizuálne vnemy.
- Možnosť kresliť a zaznamenávať, čo práve vidíme.
- Nalepiť vylisované kvety a listy.
- Po príchode domov vyhľadať viac informácií.
Prečo založiť terénny denník?
- Možnosť zaznamenávať sluchové a vizuálne vnemy.
- Možnosť kresliť a zaznamenávať, čo práve vidíme.
- Nalepiť vylisované kvety a listy.
- Po príchode domov vyhľadať viac informácií.
KROK 2
Ďalej preberám s deťmi možnosti organizácie informácií v terénnom denníku.
Organizácia denníka podľa:
- Prostredia (les, vidiek, jazero, rieka)
- Tém ( zvieratá, rastliny, huby..)
- Dátumu – jednotlivých pobytov
Odporúčanie overené praxou: Vhodné je založiť si dva rôzne denníky – 1 terénny a 2 prepracovanejší, kde si členíme informácie podľa kategórií.
Organizácia denníka podľa:
- Prostredia (les, vidiek, jazero, rieka)
- Tém ( zvieratá, rastliny, huby..)
- Dátumu – jednotlivých pobytov
Odporúčanie overené praxou: Vhodné je založiť si dva rôzne denníky – 1 terénny a 2 prepracovanejší, kde si členíme informácie podľa kategórií.
KROK 3
Rozprávam sa s deťmi aj o tom, aké údaje zaznamenávame do terénneho denníka počas výpravy.
Obsah denníka:
- Dátum (ročné obdobie – sledujeme aktivitu zvierat a rastlín počas roka)
- Čas (časť dňa – sledujeme aktivitu zvierat a rastlín počas dňa)
- Poznámky o prostredí, ktoré skúmame
- Zhromaždené informácie – opis samotného pozorovania = téma/ cieľ výpravy.
Obsah denníka:
- Dátum (ročné obdobie – sledujeme aktivitu zvierat a rastlín počas roka)
- Čas (časť dňa – sledujeme aktivitu zvierat a rastlín počas dňa)
- Poznámky o prostredí, ktoré skúmame
- Zhromaždené informácie – opis samotného pozorovania = téma/ cieľ výpravy.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Všetky informácie, ktoré získame v prírodnom prostredí, zaznamenáme. Otázky, na ktoré nemáme odpoveď, zaznamenáme tiež. Toto všetko nám poslúži na ďalšiu prácu a skúmanie v triede.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.