P.1 ČIERNE PÁSMO
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
P. KONCEPT LINEÁRNEHO MERANIA ČASU
Pochopenie časového aspektu vzniku Zeme a života na Zemi.
Pochopenie časového aspektu vzniku Zeme a života na Zemi.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
čierne pásmo (46 m);
závažia (podľa potreby)
čierne pásmo (46 m);
závažia (podľa potreby)
KROK 1
Predstavím čierne pásmo
„Pamätáte si na rozprávanie o vzniku Zeme? Bolo to dávno, pred mnohými-mnohými miliónmi rokov. A celý ten čas až do tejto chvíle, je znázornený týmto čiernym pásmom! Slúži nám ako kalendár.“
Začínam rozvíjať pásmo a porozprávam príbeh o dejinách Zeme.
„Pamätáte si na rozprávanie o vzniku Zeme? Bolo to dávno, pred mnohými-mnohými miliónmi rokov. A celý ten čas až do tejto chvíle, je znázornený týmto čiernym pásmom! Slúži nám ako kalendár.“
Začínam rozvíjať pásmo a porozprávam príbeh o dejinách Zeme.
KROK 2
KROK 3
Postupne odvíjam čierne pásmo a rozprávam ďalej.
„Stovky, tisíce, milióny rokov častice takto podľa svojich zákonov tancovali. Odrazu sa raz usadili a jedna po druhej sa stávali najskôr látkami kvapalnými a potom látkami tuhými. A kým sa stávali kvapalnými a neskôr tuhými, spájali sa niektoré častice s inými, a vytvárali rôzne nové látky. Tie hustejšie látky potom putovali bližšie k stredu Zeme a tie menej husté zostávali vyššie nad nimi.“
„Stovky, tisíce, milióny rokov častice takto podľa svojich zákonov tancovali. Odrazu sa raz usadili a jedna po druhej sa stávali najskôr látkami kvapalnými a potom látkami tuhými. A kým sa stávali kvapalnými a neskôr tuhými, spájali sa niektoré častice s inými, a vytvárali rôzne nové látky. Tie hustejšie látky potom putovali bližšie k stredu Zeme a tie menej husté zostávali vyššie nad nimi.“
KROK 4
KROK 5
KROK 6
KROK 7
KROK 8
KROK 9
Vyrolujem posledný kúsok pásma, aby bolo vidieť červený pásik.
„...prišiel na Zem človek. Tento malý červený prúžok je obdobie, odkedy je na Zemi človek.“
Obzrieme sa späť, ako dlho trvalo, kým sa objavil človek. Teraz, keď je pásmo vyrolované, deti môžu ísť na začiatok alebo niekoľkokrát ho obehnúť.
„...prišiel na Zem človek. Tento malý červený prúžok je obdobie, odkedy je na Zemi človek.“
Obzrieme sa späť, ako dlho trvalo, kým sa objavil človek. Teraz, keď je pásmo vyrolované, deti môžu ísť na začiatok alebo niekoľkokrát ho obehnúť.
POZNÁMKY
1 cm zodpovedá 1.000.000 r. (1 milión rokov). 10 m zodpovedá 1 000 000 000 rokov (1 miliarda rokov). 46 m zodpovedá 4 600 000 000 rokov (4,6 miliárd rokov). Posledných 2 až 4 cm sú červené a predstavujú trvanie histórie človeka: cca 2-4 milióny rokov (závisí od pohľadu na definovanie pojmu „človek”).
Prvá práca s čiernym pásmom je zmyslové odvíjanie, prepojené s rozprávaním prvkov z príbehu o vzniku Zeme. Deti si vytvárajú cit pre časovú dĺžku.
Prezentácie s čiernym pásmom ponúkame deťom ako jeden celok.
Prvá práca s čiernym pásmom je zmyslové odvíjanie, prepojené s rozprávaním prvkov z príbehu o vzniku Zeme. Deti si vytvárajú cit pre časovú dĺžku.
Prezentácie s čiernym pásmom ponúkame deťom ako jeden celok.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zopakovanie prezentácie.
Možnosť zaoberať sa rôznymi detailmi, skúmať menšie výseky z dejín Zeme.
Možnosť zaoberať sa rôznymi detailmi, skúmať menšie výseky z dejín Zeme.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.