P.2 DLHÁ FAREBNÁ STUHA
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
P. KONCEPT LINEÁRNEHO MERANIA ČASU
Spoznanie názvov jednotlivých epoch. Nadobudnutie poznania, že nová epocha začala, keď sa udialo niečo podstatné, nové.
Spoznanie názvov jednotlivých epoch. Nadobudnutie poznania, že nová epocha začala, keď sa udialo niečo podstatné, nové.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
čierne pásmo (46 m);
farebná stuha zložená zo 6 častí (46m); závažia; kartičky s názvami epoch – HADEAN, ARCHAIKUM, PROTEROZOIKUM, PALEOZOIKUM, MEZOZOIKUM, KENOZOIKUM;
predmety / symboly / obrázky pre dané obdobia (viď. prezentácia)
čierne pásmo (46 m);
farebná stuha zložená zo 6 častí (46m); závažia; kartičky s názvami epoch – HADEAN, ARCHAIKUM, PROTEROZOIKUM, PALEOZOIKUM, MEZOZOIKUM, KENOZOIKUM;
predmety / symboly / obrázky pre dané obdobia (viď. prezentácia)
KROK 1
Dlhá farebná stuha rozdeľuje celok čierneho pásma na viditeľné úseky, na časové obdobia (eóny a éry) vo vývoji Zeme, ktoré budeme jednotlivo preskúmavať a každú pomenujeme vlastným menom
Stuha pozostáva zo šiestich farebných úsekov: HADEAN, ARCHAIKUM (PRAHORY), PROTEROZOIKUM (STAROHORY), PALEOZOIKUM (PRVOHORY), MEZOZOIKUM (DRUHOHORY), KENOZOIKUM (TREŤOHORY a ŠTVRTOHORY)
Stuha pozostáva zo šiestich farebných úsekov: HADEAN, ARCHAIKUM (PRAHORY), PROTEROZOIKUM (STAROHORY), PALEOZOIKUM (PRVOHORY), MEZOZOIKUM (DRUHOHORY), KENOZOIKUM (TREŤOHORY a ŠTVRTOHORY)
KROK 2
Stuhu kladieme na čierne pásmo.
Kartičky s názvami jednotlivých období, spolu s konkrétnymi predmetmi, následne priraďujeme k jednotlivých obdobiam (vždy tie najdôležitejšie pre dané obdobie).
Na kartičkách sú na jednej strane názvy jednotlivých období, na druhej strane sú významné udalosti daného obdobia a návrh symbolu, ktorý po prečítaní udalosti kladieme na čierne pásmo.
Kartičky s názvami jednotlivých období, spolu s konkrétnymi predmetmi, následne priraďujeme k jednotlivých obdobiam (vždy tie najdôležitejšie pre dané obdobie).
Na kartičkách sú na jednej strane názvy jednotlivých období, na druhej strane sú významné udalosti daného obdobia a návrh symbolu, ktorý po prečítaní udalosti kladieme na čierne pásmo.
KROK 3
HADEAN
- sformovanie Zeme do podoby pevného telesa
- bombardovanie povrchu Zeme meteoritmi a opakované pretavenie zemského povrchu
- zrážka formujúcej sa žeravej Zeme s planétkou Thea vedie k sformovaniu Mesiaca a pridaniu železa do zemského jadra
drevená guľa, kúsok meteoritu, model mesiaca
- sformovanie Zeme do podoby pevného telesa
- bombardovanie povrchu Zeme meteoritmi a opakované pretavenie zemského povrchu
- zrážka formujúcej sa žeravej Zeme s planétkou Thea vedie k sformovaniu Mesiaca a pridaniu železa do zemského jadra
drevená guľa, kúsok meteoritu, model mesiaca
KROK 4
ARCHAIKUM (PRAHORY)
- vznik zemskej kôry – kameň
- vznik prvotných morí – nádoba s vodou
- zrodenie života – vznik prokaryotických organizmov, podobných dnešným eubaktériám a archeónom – obrázok / maketa prokariotickej bunky
- vznik zemskej kôry – kameň
- vznik prvotných morí – nádoba s vodou
- zrodenie života – vznik prokaryotických organizmov, podobných dnešným eubaktériám a archeónom – obrázok / maketa prokariotickej bunky
KROK 5
PROTEROZOIKUM (STAROHORY)
- vývoj a následný rozpad niekoľkých superkontinentov (Vaalbara, Columbia, Nena a Rodinia) – obrázok superkontinentov
- zvýšenie hladiny kyslíka ako následok činnosti fotosyntetizujúcich siníc – nádoba so vzduchom
- hurónske zaľadnenie a globálne zaľadnenie „Zem – snehová guľa“ – symbol snehovej vločky
- vývoj eukaryotických organizmov – vznikajú prvoky, prvé riasy, huby a živočíchy – obrázok / maketa eukariotickej bunky (rastlinná, živočíšna, ...)
- vývoj a následný rozpad niekoľkých superkontinentov (Vaalbara, Columbia, Nena a Rodinia) – obrázok superkontinentov
- zvýšenie hladiny kyslíka ako následok činnosti fotosyntetizujúcich siníc – nádoba so vzduchom
- hurónske zaľadnenie a globálne zaľadnenie „Zem – snehová guľa“ – symbol snehovej vločky
- vývoj eukaryotických organizmov – vznikajú prvoky, prvé riasy, huby a živočíchy – obrázok / maketa eukariotickej bunky (rastlinná, živočíšna, ...)
KROK 6
PALEOZOIKUM (PRVOHORY)
- explózia bezstavovcov, prarýb, neskôr kostnatých rýb – trilobit, Dunkleosteus
- explózia suchozemskej flóry, pevninu začínajú objavovať článkonožce – mach, mnohonôžky, stonôžky, pavúky
- prvé obojživelníky, neskôr terapsidy, archosaury – Ichtyostega, Ophiacodon
- prvé tropické pralesy (stromovité prasličky, plavúne, paprade) – praslička / papraď
- článkonožce, ktoré dorastajú do veľkých rozmerov - vážka
- objavujú sa ihličnany, cykasy a gingko – gingko / vetvička ihličnatého stromu
- opakované masívne vymierania živočíchov
- explózia bezstavovcov, prarýb, neskôr kostnatých rýb – trilobit, Dunkleosteus
- explózia suchozemskej flóry, pevninu začínajú objavovať článkonožce – mach, mnohonôžky, stonôžky, pavúky
- prvé obojživelníky, neskôr terapsidy, archosaury – Ichtyostega, Ophiacodon
- prvé tropické pralesy (stromovité prasličky, plavúne, paprade) – praslička / papraď
- článkonožce, ktoré dorastajú do veľkých rozmerov - vážka
- objavujú sa ihličnany, cykasy a gingko – gingko / vetvička ihličnatého stromu
- opakované masívne vymierania živočíchov
KROK 7
MEZOZOIKUM (DRUHOHORY)
- explózia plazov, hlavne dinosaurov – modely dinosaurov
- svoj zlatý vek prežívajú i bezstavovce – amonity a belemnity – amonit, belemnit
- v morskom prostredí nastáva expanzia nových druhov žralokov – model žraloka
- explózia krytosemennej flóry – kvietok / lekno
- objavujú sa rôzne druhy hmyzu (ucholaky, podenky, muchy, včely, mravce) – včela
- objavujú sa i pravtáky, ktoré majú krídla s dobre vyvinutým perím – Archaeopteryx
- objavujú sa prvé cicavce – drobné tvory pripomínajúce dnešné piskory – Morganucodon
- opakované masívne vymierania živočíchov
- explózia plazov, hlavne dinosaurov – modely dinosaurov
- svoj zlatý vek prežívajú i bezstavovce – amonity a belemnity – amonit, belemnit
- v morskom prostredí nastáva expanzia nových druhov žralokov – model žraloka
- explózia krytosemennej flóry – kvietok / lekno
- objavujú sa rôzne druhy hmyzu (ucholaky, podenky, muchy, včely, mravce) – včela
- objavujú sa i pravtáky, ktoré majú krídla s dobre vyvinutým perím – Archaeopteryx
- objavujú sa prvé cicavce – drobné tvory pripomínajúce dnešné piskory – Morganucodon
- opakované masívne vymierania živočíchov
KROK 8
KENOZOIKUM (TREŤOHORY a ŠTVRTOHORY)
- rozvoj morských bezstavovcov - koraly, ježovky, kraby, ulitníky – krab
- rozvoj morských stavovcov; prvé veľryby, uškatci, tulene – veľryba
- objavujú sa lietavé i nelietavé vtáky, hady, krokodíly – vták, had / krokodíl
- objavujú sa kopytníky, mäsožravce, chobotnáče i primáty – šabľozubý tiger
- krytosemenná flóra -rozmach hmyzu - vývoj hmyzožravcov – kvet, motýľ, netopier
- na oddelených kontinentoch vývoj endemických cicavcov – model kengury
- opakujúce sa klimatické zmeny (doby ľadové a medziľadové – snehová vločka
- evolúcia rodu Homo a vývoj ľudskej spoločnosti – modely prvých ľudí
- rozvoj morských bezstavovcov - koraly, ježovky, kraby, ulitníky – krab
- rozvoj morských stavovcov; prvé veľryby, uškatci, tulene – veľryba
- objavujú sa lietavé i nelietavé vtáky, hady, krokodíly – vták, had / krokodíl
- objavujú sa kopytníky, mäsožravce, chobotnáče i primáty – šabľozubý tiger
- krytosemenná flóra -rozmach hmyzu - vývoj hmyzožravcov – kvet, motýľ, netopier
- na oddelených kontinentoch vývoj endemických cicavcov – model kengury
- opakujúce sa klimatické zmeny (doby ľadové a medziľadové – snehová vločka
- evolúcia rodu Homo a vývoj ľudskej spoločnosti – modely prvých ľudí
POZNÁMKY
Je potrebné dať deťom k dispozícii k nahliadnutiu a ďalšiemu bádaniu vhodnú literatúru primeranú úrovni detských čitateľov a tabuľky (v krabici so stuhou).
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Deti stuhu odvíjajú, priraďujú predmety.
Možnosť zaoberať sa rôznymi detailmi, skúmať menšie výseky z dejín Zeme.
Možnosť zaoberať sa rôznymi detailmi, skúmať menšie výseky z dejín Zeme.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.