R.1 PRÍBEH O MERANÍ ČASU
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
R. KONCEPT MERANIA ČASU
Uvedenie do skúmania témy kalendár a merania času: skúmanie rôznych kalendárov.
Uvedenie do skúmania témy kalendár a merania času: skúmanie rôznych kalendárov.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
príbeh o meraní času / pomocné kartičky s osnovou príbehu (podľa potreby);
obrázky k téme príbehu;
rôzne kalendáre
príbeh o meraní času / pomocné kartičky s osnovou príbehu (podľa potreby);
obrázky k téme príbehu;
rôzne kalendáre
KROK 1
Pozvem deti na prezentáciu a porozprávam im príbeh.
„Spočiatku boli vedomosti ľudských bytostí o čase veľmi konkrétne. Žili v rytme striedania dňa a noci a ročných období. Neskôr mali aj špeciálne dni: trhový deň, nedele a sviatky (náboženské pozadie), deň, v ktorom prijímali a deň, v ktorom vypovedávali ľudí zo služby v gazdovských spolkoch. Vtedy boli sviatky jediné voľné dni ľudí.
Aj v dávnych časoch si preto ľudia potrebovali nejako tieto dni zaznačiť.“
„Spočiatku boli vedomosti ľudských bytostí o čase veľmi konkrétne. Žili v rytme striedania dňa a noci a ročných období. Neskôr mali aj špeciálne dni: trhový deň, nedele a sviatky (náboženské pozadie), deň, v ktorom prijímali a deň, v ktorom vypovedávali ľudí zo služby v gazdovských spolkoch. Vtedy boli sviatky jediné voľné dni ľudí.
Aj v dávnych časoch si preto ľudia potrebovali nejako tieto dni zaznačiť.“
KROK 2
KROK 3
KROK 4
KROK 5
KROK 6
KROK 7
KROK 8
POZNÁMKY
Meranie času je späté s ľudským sebauvedomením. Deti musia prejsť v tomto zmysle tiež zrením. Zmysel pre čas sa objavuje až s nástupom schopnosti abstrakcie. Najmladšie školské deti sa ešte dobre neorientujú v časových súvislostiach. Preto máme pripravené aktivity, ktoré zodpovedajú veku.
V triede sa aktívne dostávame k téme času dvoma spôsobmi — príbeh o meraní času patrí k poznávaniu ľudskej bytosti a poukazuje na to, že meranie času je výsledkom dohôd medzi ľuďmi.
Druhá cesta je cez prirodzený sled udalostí v triede. Sledovanie triedneho kalendára a pripomínanie bežných akcií, ako sú napríklad narodeninové oslavy, výlety, prázdniny, návštevy v triede a podobne.
V triede sa aktívne dostávame k téme času dvoma spôsobmi — príbeh o meraní času patrí k poznávaniu ľudskej bytosti a poukazuje na to, že meranie času je výsledkom dohôd medzi ľuďmi.
Druhá cesta je cez prirodzený sled udalostí v triede. Sledovanie triedneho kalendára a pripomínanie bežných akcií, ako sú napríklad narodeninové oslavy, výlety, prázdniny, návštevy v triede a podobne.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Skúmanie kalendárov v rôznych kultúrach, vytváranie vlastných kalendárov.
Výroba ročnej perlovej reťaze.
Denný kalendár triedy (papierová rolka z pokladne, trhací kalendár, zapisovanie denných udalostí...).
Prehľadný ročný kalendár (narodeniny, výlety, výpravy...).
Výroba ročnej perlovej reťaze.
Denný kalendár triedy (papierová rolka z pokladne, trhací kalendár, zapisovanie denných udalostí...).
Prehľadný ročný kalendár (narodeniny, výlety, výpravy...).
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.