S.10 ČASOVÁ OS CIVILIZÁCIÍ
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
S. SKÚMANIE KULTÚR
Upriamenie pozornosti na súbežné fungovanie civilizácií.
Upriamenie pozornosti na súbežné fungovanie civilizácií.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
časová os civilizácií od 6000 rokov pred n. l. až po dnešnú dobu
časová os civilizácií od 6000 rokov pred n. l. až po dnešnú dobu
KROK 1
Pozvem deti k prezentácii.
Predstavím časovú os civilizácii.
„Táto časová os predstavuje civilizácie, ktoré sa tu na planéte objavovali, tie, o ktorých máme písomné záznamy.“
Predstavím časovú os civilizácii.
„Táto časová os predstavuje civilizácie, ktoré sa tu na planéte objavovali, tie, o ktorých máme písomné záznamy.“
KROK 2
Ukážem na hornú časť osi, znázorňujúcu roky.
„Tu máme znázornenú časovú os.
„Pred približne 5000 rokmi, kedy ľudia objavili, že poľnohospodárstvo uživí viac ľudí a nemusia pritom všetci pracovať na poli, začala urbanistická fáza ľudskej kultúry. Ľudia zoskupili mnoho svojich obydlí a vznikali prvé mestá. Ľudia si podelili prácu a začali vykonávať mnoho remesiel, ktoré sa zameriavali na rôzne oblasti. Niekto mohol teda zapisovať.“
„Tu máme znázornenú časovú os.
„Pred približne 5000 rokmi, kedy ľudia objavili, že poľnohospodárstvo uživí viac ľudí a nemusia pritom všetci pracovať na poli, začala urbanistická fáza ľudskej kultúry. Ľudia zoskupili mnoho svojich obydlí a vznikali prvé mestá. Ľudia si podelili prácu a začali vykonávať mnoho remesiel, ktoré sa zameriavali na rôzne oblasti. Niekto mohol teda zapisovať.“
KROK 3
Ukážem na jednotlivé diely, znázorňujúce jednotlivé kultúry.
„Tuto sú fragmenty, ktoré ukazujú, kedy a aké kultúry existovali. Uvidíte, ktoré civilizácie boli súčasne.“
„Tuto sú fragmenty, ktoré ukazujú, kedy a aké kultúry existovali. Uvidíte, ktoré civilizácie boli súčasne.“
KROK 4
KROK 5
Pokračujem v sledovaní Rímskej ríše a ďalších línií civilizácií. Ku koncu vidíme, akými formami štátov jednotlivé civilizácie prechádzali.
POZNÁMKY
Táto časová os je vhodná pre prácu starších detí počas celého obdobia ZŠ.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Prikladanie máp.
Ďalšie študovanie jednotlivých civilizácií.
Pozorovanie území geograficky.
Ďalšie študovanie jednotlivých civilizácií.
Pozorovanie území geograficky.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.