S.11 ANTICKÝ EGYPT, ÚVOD DO TVORENIA VLASTNÝCH ČASOVÝCH OSÍ
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
S. SKÚMANIE KULTÚR
Bližšie samostatné skúmanie konkrétnej Egyptskej civilizácie. Naučiť sa tvoriť časovú os.
Bližšie samostatné skúmanie konkrétnej Egyptskej civilizácie. Naučiť sa tvoriť časovú os.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
obrazová tabuľa Q1; puzzle Afrika; časová os p.n.l./n.l.;
obrázky a artefakty od detí ku Egyptu; pomôcky na výrobu časových osí;
vhodná literatúra
obrazová tabuľa Q1; puzzle Afrika; časová os p.n.l./n.l.;
obrázky a artefakty od detí ku Egyptu; pomôcky na výrobu časových osí;
vhodná literatúra
KROK 1
Zhromaždím cca 10 detí a oznámim im, že nasledujúci týždeň začneme spolu štúdium starovekého Egypta. Povzbudím ich, aby povedali svojim rodičom, že budú študovať o Egypte. Niektoré deti môžu priniesť knihy z domu, alebo niektorí rodičia môžu mať odborné znalosti alebo artefakty, ktoré sú ochotní zdieľať. Je dobré zistiť, či sú niekde výstavy s danou tematikou. Ich navštívenie je vhodné ako úvodný going out.
KROK 2
Na druhom stretnutí nastavím rámec práce o civilizácii tým, že v krátkosti zdôrazním základné informácie o Egypte.
Zoberiem mapu / glóbus a spolu s deťmi vyhľadáme Egypt. Popíšem geografické vlastnosti krajiny, obzvlášť tie, ktoré ovplyvňovali rozvoj starovekého Egypta.
„Egypt sa rozvinul pozdĺž rieky Níl a mal miernu klímu, pretože sa rozvíjal okolo stredozemného mora. Ľudia z ostatných krajín okolo stredozemného mora s Egypťanmi obchodovali.“
Zoberiem mapu / glóbus a spolu s deťmi vyhľadáme Egypt. Popíšem geografické vlastnosti krajiny, obzvlášť tie, ktoré ovplyvňovali rozvoj starovekého Egypta.
„Egypt sa rozvinul pozdĺž rieky Níl a mal miernu klímu, pretože sa rozvíjal okolo stredozemného mora. Ľudia z ostatných krajín okolo stredozemného mora s Egypťanmi obchodovali.“
KROK 3
Časovo vymedzím, kedy staroveký Egypt existoval a obdobie ukážem na časovej osi p. n. l. / n. l.
„Egyptská civilizácia existovala približne od 3500 rokov pred Kristom, až po 395 rokov n. l., keď Egypt dobyl Rím.“
Spomeniem známe osobnosti alebo vynálezy, ktoré vyvolajú záujem dieťaťa. „Egypťania sú veľmi známi kvôli hrobkám, ktoré stavali pre svojich vodcov.“
Ukážem deťom papyrusovú rastlinu. „Toto je typ rastliny, ktorý rástol v starovekom Egypte.“
„Egyptská civilizácia existovala približne od 3500 rokov pred Kristom, až po 395 rokov n. l., keď Egypt dobyl Rím.“
Spomeniem známe osobnosti alebo vynálezy, ktoré vyvolajú záujem dieťaťa. „Egypťania sú veľmi známi kvôli hrobkám, ktoré stavali pre svojich vodcov.“
Ukážem deťom papyrusovú rastlinu. „Toto je typ rastliny, ktorý rástol v starovekom Egypte.“
KROK 4
Následne predstavím, ako bude naša spolupráca vyzerať.
„Budeme robiť časovú os. Zhromaždíme si informácie o Egypte a tie zobrazíme na časovej osi.“
Podelím deťom jednotlivé historické obdobia staroegyptských dejín: Preddynastické obdobie (5 300 – 3 150 p. n. l.), Archaická doba (3 150 – 2700 p. n. l.), Stará ríša (2 700 – 2 181 p. n. l.), Prvé prechodné obdobie (2181 – 2055 p. n. l.), Stredná ríša (2055 – 1 650 p. n. l.), Druhé prechodné obdobie (1650 – 1550 p. n. l.), Nová ríša (1550 – 1069 p. n. l. ), Tretie prechodné obdobie (1069 – 664 p. n. l.), Neskoré obdobie (664–332 p. n. l.), Grécko-rímska doba (332 p. n. l. – 395 n. l.)
„Budeme robiť časovú os. Zhromaždíme si informácie o Egypte a tie zobrazíme na časovej osi.“
Podelím deťom jednotlivé historické obdobia staroegyptských dejín: Preddynastické obdobie (5 300 – 3 150 p. n. l.), Archaická doba (3 150 – 2700 p. n. l.), Stará ríša (2 700 – 2 181 p. n. l.), Prvé prechodné obdobie (2181 – 2055 p. n. l.), Stredná ríša (2055 – 1 650 p. n. l.), Druhé prechodné obdobie (1650 – 1550 p. n. l.), Nová ríša (1550 – 1069 p. n. l. ), Tretie prechodné obdobie (1069 – 664 p. n. l.), Neskoré obdobie (664–332 p. n. l.), Grécko-rímska doba (332 p. n. l. – 395 n. l.)
KROK 5
Vyzvem deti, aby sa pri štúdiu jednotlivých období zamerali na vynálezy, známe osobnosti, či udalosti tej doby.
„Tu máme niekoľko informačných zdrojov, ktoré môžete použiť na skúmanie svojej témy. Po 2-3 dňoch sa stretneme a prediskutujeme, čo ste zistili. Keď nájdete informácie k tomu, čo potrebujete, nakreslite / vytlačte obrázky ľudí alebo vecí, ktoré chcete zobraziť, napíšte pár slov – opis k tomu obrázku. Obrázky nech sú vždy na samostatnom papieri, aby sa z nich dala vytvoriť časová os.“
„Tu máme niekoľko informačných zdrojov, ktoré môžete použiť na skúmanie svojej témy. Po 2-3 dňoch sa stretneme a prediskutujeme, čo ste zistili. Keď nájdete informácie k tomu, čo potrebujete, nakreslite / vytlačte obrázky ľudí alebo vecí, ktoré chcete zobraziť, napíšte pár slov – opis k tomu obrázku. Obrázky nech sú vždy na samostatnom papieri, aby sa z nich dala vytvoriť časová os.“
KROK 6
Deti sa 2-3 dni budú vybranými témami zaoberať.
Počas týchto dní podľa potreby sprevádzam deti v jednotlivých krokoch, poskytujem im odborné vedenie a spätnú väzbu na jednotlivé vykonané kroky.
Stanovím termín tretieho spoločného stretnutia a každému z detí poviem, aby prinieslo svoje obrázky a popisy.
Počas týchto dní podľa potreby sprevádzam deti v jednotlivých krokoch, poskytujem im odborné vedenie a spätnú väzbu na jednotlivé vykonané kroky.
Stanovím termín tretieho spoločného stretnutia a každému z detí poviem, aby prinieslo svoje obrázky a popisy.
KROK 7
Na stretnutí ukážem deťom, kde a ako umiestniť tieto informácie.
Ak nemajú deti dostatok spracovaného materiálu, navrhnem, aby deti na tom pracovali ďalšie 2-3 dni. Môžu pokračovať v čítaní a zhromažďovaní informácií.
Ak majú deti dostatok spracovaného materiálu, môžeme pri mladších deťoch objavovanie je pre túto chvíľu ukončiť a navrhnúť, či majú záujem prezentovať ostatným výsledky svojej práce.
Ak nemajú deti dostatok spracovaného materiálu, navrhnem, aby deti na tom pracovali ďalšie 2-3 dni. Môžu pokračovať v čítaní a zhromažďovaní informácií.
Ak majú deti dostatok spracovaného materiálu, môžeme pri mladších deťoch objavovanie je pre túto chvíľu ukončiť a navrhnúť, či majú záujem prezentovať ostatným výsledky svojej práce.
KROK 8
Pri starších môžeme pokračovať ďalej. O ďalšie 2-3 dni určím termín na stretnutie a prediskutujeme, čo deti opäť našli. Deti môžu kresliť mapy, hľadať obrázky ľudí zo starovekého Egypta, vyrábať kópie / napodobeniny hieroglyfického písma, mohli by si vyrobiť knižočky so slovami, ktoré pochádzajú z tejto civilizácie, vyrobiť masky. Môžu uvariť nejaké národné jedlo, ktoré je súčasťou tej časti sveta, či už je recept staroveký alebo moderný a podobne.
POZNÁMKY
Vytváranie časových osí je nástrojom na skúmanie dejín v Montessori triede 6 – 12 rokov. Predstavenie všetkých potrebných úvodných nástrojov na vytváranie časových osí trvá približne 1 rok, potom je dieťa schopné čoraz samostatnejšie skúmať a vytvárať vlastné časové osi.
Výroba časových osí je náročná, ale je pre deti zaujímavá a pri dostatku vedenia a podpory je dobrým spôsobom, ako si deti môžu vizualizovať dejiny.
Potom, čo je časová os hotová, môžu ju deti prezentovať pred publikom. V tom je tiež dôležité sprevádzanie: určiť dátum, pripraviť a vyvesiť pozvánky , nacvičiť si prezentáciu, urobiť rozhodnutie o kostýmoch (oblečení) a rekvizitách.
Výroba časových osí je náročná, ale je pre deti zaujímavá a pri dostatku vedenia a podpory je dobrým spôsobom, ako si deti môžu vizualizovať dejiny.
Potom, čo je časová os hotová, môžu ju deti prezentovať pred publikom. V tom je tiež dôležité sprevádzanie: určiť dátum, pripraviť a vyvesiť pozvánky , nacvičiť si prezentáciu, urobiť rozhodnutie o kostýmoch (oblečení) a rekvizitách.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Objavovanie iných oblastí a vytváranie vlastných časových osí.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.