S.12 DEJINY VLASTNÉHO NÁRODA V ŠIRŠOM KONTEXTE / EURÓPSKE DEJINY
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
S. SKÚMANIE KULTÚR
Skúmanie dejín vlastného národa v širšom kontexte. Vnímanie, že sme súčasťou celých dejín.
Skúmanie dejín vlastného národa v širšom kontexte. Vnímanie, že sme súčasťou celých dejín.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
obrazová tabuľa Q1;
časová os dejín vlastného národa v širšom kontexte (v prípade Slovenska ako minimum dejiny strednej Európy)
obrazová tabuľa Q1;
časová os dejín vlastného národa v širšom kontexte (v prípade Slovenska ako minimum dejiny strednej Európy)
KROK 1
Pozvem deti na prezentáciu a popri odvíjaní časovej osi dejín vlastného národa im rozprávam príbeh.
„Kedysi dávno sa v strednej Európe objavili kultúry, ktoré obrábali pôdu. Mali takýto pluh. Nevieme ako sa nazývali, lebo nemáme o nich nič napísané, ale máme po nich keramiku a podľa nej sme ich nazvali – „kultúra s lineárnou keramikou“. Ďalšia je kultúra zvoncových pohárov. Je ich veľa.
Postupne zlepšovali náradie: pluhy, sekery. Zo stromov stavali takéto príbytky. Stále viac pracovali a dokázali vyrobiť domy, keramiku, šili oblečenie. Postupne ako sa ľuďom darilo, rozširovali sa. Aby sa obránili, tak stavali drevené palisády.“
„Kedysi dávno sa v strednej Európe objavili kultúry, ktoré obrábali pôdu. Mali takýto pluh. Nevieme ako sa nazývali, lebo nemáme o nich nič napísané, ale máme po nich keramiku a podľa nej sme ich nazvali – „kultúra s lineárnou keramikou“. Ďalšia je kultúra zvoncových pohárov. Je ich veľa.
Postupne zlepšovali náradie: pluhy, sekery. Zo stromov stavali takéto príbytky. Stále viac pracovali a dokázali vyrobiť domy, keramiku, šili oblečenie. Postupne ako sa ľuďom darilo, rozširovali sa. Aby sa obránili, tak stavali drevené palisády.“
KROK 2
KROK 3
KROK 4
KROK 5
KROK 6
KROK 7
KROK 8
POZNÁMKY
Dejiny vlastného národa v širšom kontexte sú poslednou témou v štúdiu dejín vo veku 6-12 rokov. Časovým ohraničením pre témy, ktoré v rámci dejín prezentujeme je starovek, s výnimkou dejín vlastného národa. Je preto dôležité, aby pred touto témou mali deti dostatok skúseností a zážitkov z rozhovorov o témach, ktoré sú „kľúčmi“ a ktoré je potrebné preskúmať najskôr v oblasti staroveku.
Dieťa môže čítať časovú os až v momente, kedy disponuje „kľúčmi“, ktoré mu umožnia nachádzať odpovede na otázky, ktoré z toho vyplynú. Tieto skúsenosti získava malými krokmi pri skúmaní dejín starovekých civilizácií.
Pri štúdiu dejín vlastného národa pomáhame deťom nesúdiť, ale porozumieť. Ľudia sa vyvíjali manuálne aj intelektuálne. Cieľom je pochopenie prítomnosti cez pochopenie minulosti.
Dieťa môže čítať časovú os až v momente, kedy disponuje „kľúčmi“, ktoré mu umožnia nachádzať odpovede na otázky, ktoré z toho vyplynú. Tieto skúsenosti získava malými krokmi pri skúmaní dejín starovekých civilizácií.
Pri štúdiu dejín vlastného národa pomáhame deťom nesúdiť, ale porozumieť. Ľudia sa vyvíjali manuálne aj intelektuálne. Cieľom je pochopenie prítomnosti cez pochopenie minulosti.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Hlbšie skúmanie dejín vlastného národa.
Zameranie je na konkrétne obdobia dejín vlastného národa.
Zameranie je na konkrétne obdobia dejín vlastného národa.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.