S.4 VODOROVNÝ POHĽAD NA DEJINY
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
S. SKÚMANIE KULTÚR
Skúmanie života ľudských bytostí v jednom období.
Skúmanie života ľudských bytostí v jednom období.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
definičný materiál;
časová os pred n.l./n.l.;
obrázky napĺňania základných ľudských potrieb;
malý disk na označenie miesta na časovej osi
definičný materiál;
časová os pred n.l./n.l.;
obrázky napĺňania základných ľudských potrieb;
malý disk na označenie miesta na časovej osi
KROK 1
Pozvem deti k prezentácii.
Rozložím všetky sady obrázkov (prípadne aj ďalšie, ktoré deti vyrobili) na časovú os.
Prechádzam po časovej osi červenými krúžkom a pripomeniem rôzne obdobia (napríklad staroveké Grécko, staroveký Rím, stredovek atď.).
Rozložím všetky sady obrázkov (prípadne aj ďalšie, ktoré deti vyrobili) na časovú os.
Prechádzam po časovej osi červenými krúžkom a pripomeniem rôzne obdobia (napríklad staroveké Grécko, staroveký Rím, stredovek atď.).
KROK 2
„Teraz sa chceme pozrieť na život ľudských bytostí v jednom období.“
Dieťa vyberie, na ktoré obdobie sa bližšie pozrieme, napríklad prví ľudia žijúci usadlým spôsobom života. Vyberie teda všetky obrázky, ktoré sú k dispozícii pre toto obdobie. Všetko, čo sa netýka tohto obdobia, odložíme.
„Takto napĺňali svoje základné ľudské potreby prví ľudia, ktorí začali žiť usadlým spôsobom života.”
Dieťa vyberie, na ktoré obdobie sa bližšie pozrieme, napríklad prví ľudia žijúci usadlým spôsobom života. Vyberie teda všetky obrázky, ktoré sú k dispozícii pre toto obdobie. Všetko, čo sa netýka tohto obdobia, odložíme.
„Takto napĺňali svoje základné ľudské potreby prví ľudia, ktorí začali žiť usadlým spôsobom života.”
KROK 3
Prejdeme do ďalšieho rozhovoru o ľuďoch z vybraného obdobia.
„Čo jedli? Aké nosili šaty? Aké rastliny vtedy rástli?"
„Čo jedli? Aké nosili šaty? Aké rastliny vtedy rástli?"
POZNÁMKY
Je potrebné, aby deti boli už oboznámené s časovou osou pred n.l./n. l.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Ďalšie vlastné objavy, vyrábanie vlastných sád obrázkov (pojmov, textov), pre výskum témy, akými spôsobmi si ľudia napĺňali v minulosti alebo napĺňajú v súčasnosti základné ľudské potreby.
Potrebné zdroje ku zvislým aj vodorovným skúmaniam.
Potrebné zdroje ku zvislým aj vodorovným skúmaniam.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.