S.4 VODOROVNÝ POHĽAD NA DEJINY

S. SKÚMANIE KULTÚR
Skúmanie života ľudských bytostí v jednom období.
POSTUP
Potrebný materiál:
definičný materiál;
časová os pred n.l./n.l.;
obrázky napĺňania základných ľudských potrieb;
malý disk na označenie miesta na časovej osi
KROK 1
Pozvem deti k prezentácii.
Rozložím všetky sady obrázkov (prípadne aj ďalšie, ktoré deti vyrobili) na časovú os.
Prechádzam po časovej osi červenými krúžkom a pripomeniem rôzne obdobia (napríklad staroveké Grécko, staroveký Rím, stredovek atď.).

KROK 2
„Teraz sa chceme pozrieť na život ľudských bytostí v jednom období.“
Dieťa vyberie, na ktoré obdobie sa bližšie pozrieme, napríklad prví ľudia žijúci usadlým spôsobom života. Vyberie teda všetky obrázky, ktoré sú k dispozícii pre toto obdobie. Všetko, čo sa netýka tohto obdobia, odložíme.
„Takto napĺňali svoje základné ľudské potreby prví ľudia, ktorí začali žiť usadlým spôsobom života.”

KROK 3
Prejdeme do ďalšieho rozhovoru o ľuďoch z vybraného obdobia.
„Čo jedli? Aké nosili šaty? Aké rastliny vtedy rástli?"

POZNÁMKY
Je potrebné, aby deti boli už oboznámené s časovou osou pred n.l./n. l.

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Ďalšie vlastné objavy, vyrábanie vlastných sád obrázkov (pojmov, textov), pre výskum témy, akými spôsobmi si ľudia napĺňali v minulosti alebo napĺňajú v súčasnosti základné ľudské potreby.
Potrebné zdroje ku zvislým aj vodorovným skúmaniam.

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.