L5.6 POZÍCIA SEMENNÍKA
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
L5 KVET
Ďalšie skúmanie rozmanitosti kvetov.
Ďalšie skúmanie rozmanitosti kvetov.
FOTO
POSTUP
KROK 1
Ukážem kvet s výrazným piestikom a pripomeniem jeho úlohu.
„Piestik je samičí pohlavný orgán kvetu, ktorý obsahuje samičie pohlavné bunky. Je zložený z troch častí: semenník, čnelka a blizna. V semenníku sú vajíčka, ktoré sa po oplodnení menia na semená.“
„Piestik je samičí pohlavný orgán kvetu, ktorý obsahuje samičie pohlavné bunky. Je zložený z troch častí: semenník, čnelka a blizna. V semenníku sú vajíčka, ktoré sa po oplodnení menia na semená.“
KROK 2
Zameriam pozornosť na polohu semenníka. Ukážem obrazovú tabuľu L17 a uvediem pojmy vrchný semenník, kvetná čiaška, spodný semenník, polospodný semenník.
Ukážem na schému vrchného semenníka.
„Teraz bližšie preskúmame, akú môže mať semenník polohu v rámci kvetu. Tu vidíme nákres semenníka, ktorý je umiestnený na vrchole kvetného lôžka a všetky ostatné kvetné časti vyrastajú pod ním. Takýto typ umiestnenia semenníka nazývame vrchný semenník. Môžeme ho nájsť napríklad v kvete paradajky, iskerníka, prvosienky alebo mäty.“
Ukážem na schému vrchného semenníka.
„Teraz bližšie preskúmame, akú môže mať semenník polohu v rámci kvetu. Tu vidíme nákres semenníka, ktorý je umiestnený na vrchole kvetného lôžka a všetky ostatné kvetné časti vyrastajú pod ním. Takýto typ umiestnenia semenníka nazývame vrchný semenník. Môžeme ho nájsť napríklad v kvete paradajky, iskerníka, prvosienky alebo mäty.“
KROK 3
Ukážem na obrázok kvetnej čiašky a uvediem pojem.
„Stavbu kvetu, kde rozšírené kvetné lôžko zrastá s bazálnymi časťami kvetného obalu a tyčiniek do miskovitého útvaru, nazývame kvetná čiaška. Nad čiaškou vyrastajú voľné časti kvetného obalu a tyčiniek. Semenník môže byť do čiašky ponorený úplne, alebo iba čiastočne, môže s ňou zrastať, ale aj nemusí.“
„Stavbu kvetu, kde rozšírené kvetné lôžko zrastá s bazálnymi časťami kvetného obalu a tyčiniek do miskovitého útvaru, nazývame kvetná čiaška. Nad čiaškou vyrastajú voľné časti kvetného obalu a tyčiniek. Semenník môže byť do čiašky ponorený úplne, alebo iba čiastočne, môže s ňou zrastať, ale aj nemusí.“
KROK 4
KROK 5
KROK 6
Následne ukazujem rôzne kvety / obrázky kvetov na bližšie preskúmavanie nových pojmov.
Upriamim pozornosť na kvety s vrchným semenníkom – paradajka, iskerník, púpava, prvosienka, mäta a uvediem pojem hypogynický kvet.
„Kvet s vrchným semenníkom nazývame hypogynický kvet. Tento názov pochádza z gréčtiny, pričom hypo znamená nižšie, dolu a gyné – žena. Vidíme, ako ostatné kvetné časti vyrastajú pod úrovňou semenníka.“
Upriamim pozornosť na kvety s vrchným semenníkom – paradajka, iskerník, púpava, prvosienka, mäta a uvediem pojem hypogynický kvet.
„Kvet s vrchným semenníkom nazývame hypogynický kvet. Tento názov pochádza z gréčtiny, pričom hypo znamená nižšie, dolu a gyné – žena. Vidíme, ako ostatné kvetné časti vyrastajú pod úrovňou semenníka.“
KROK 7
Upriamim pozornosť na kvety so spodným semenníkom – ruža, jabloň a uvediem pojem epigynický kvet.
„Kvet so spodným semenníkom nazývame epigynický kvet. Tento názov pochádza z gréčtiny, pričom epi znamená na a gyné – žena. Vidíme, ako ostatné kvetné časti vyrastajú nad úrovňou semenníka.“
„Kvet so spodným semenníkom nazývame epigynický kvet. Tento názov pochádza z gréčtiny, pričom epi znamená na a gyné – žena. Vidíme, ako ostatné kvetné časti vyrastajú nad úrovňou semenníka.“
KROK 8
Upriamim pozornosť na kvety s polospodným semenníkom – ríbezľa, lomikameň a uvediem pojem perigynický kvet.
„Kvet s polospodným semenníkom nazývame perigynický kvet. Tento názov pochádza z gréčtiny, pričom peri znamená okolo a gyné – žena. Vidíme, ako ostatné kvetné časti vyrastajú okolo semenníka.“
„Kvet s polospodným semenníkom nazývame perigynický kvet. Tento názov pochádza z gréčtiny, pričom peri znamená okolo a gyné – žena. Vidíme, ako ostatné kvetné časti vyrastajú okolo semenníka.“
KROK 9
Vezmem definičný materiál KVET – POLOHA SEMENNÍKA, prečítam si ho a pracujem s ním ďalej s dieťaťom.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Vytváranie fotoherbára.
Práca s definičným materiálom.
Prekresľovanie obrázkov z definičných knižiek.
Výroba vlastných definičných knižiek.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
Práca s definičným materiálom.
Prekresľovanie obrázkov z definičných knižiek.
Výroba vlastných definičných knižiek.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.