L5.1 ÚLOHA KVETU

L5 KVET
Skúmanie rastu rastlín – kvety lákajú opeľovačov, aby mohlo dôjsť k opeleniu.
POSTUP
KROK 1
Rozpoviem príbeh o tom, ako rozprávajú kvety. Príbeh rozprávam ideálne v prostredí, kde deti môžu kvety aj pozorovať. Cieľom príbehu je nadchnúť pre ďalšie skúmanie tejto oblasti.
Základné body príbehu:
1. kvety rozprávajú svojimi farbami a vôňami – lákajú hmyz
2. keď hmyz priletí, hostí sa na sladkom nektáre a pritom sa šúcha o peľový prach
3. na chĺpky, ktoré má hmyz na svojom tele, sa prichytáva peľ
KROK 2
4. hmyz cestuje od jednej rastliny k druhej, prenáša peľ na iné rastlinky a tým ich opeľuje
5. peľové zrnká, ktoré sa prichytia na lepkavom piestiku, začnú klíčiť a tak sa dostanú k vajíčkam, ktoré na nich čakajú
6. kvet splnil svoju úlohu, preto pestré lístky kvetu zvädnú a opadnú
7. výsledkom ďalšieho procesu je vznik semienok, ktorými sa rastlina rozmnožuje

KROK 3
Na záver ukážem a píšem obrazovú tabuľu L16.
POZNÁMKY
Príbeh o tom, ako kvety rozprávajú patrí medzi malé Montessori príbehy. Jedná sa o krátke príbehy, súvisiace s preberanými témami, ktoré sú často spojené so špecifickými vzdelávacími predmetmi alebo artefaktami. Účel týchto príbehov je rozmanitý: inšpirujú, oživujú proces vzdelávania, povzbudzujú predstavivosť, motivujú, vyvažujú učebné osnovy, zapájajú obidve hemisféry mozgu. Používajú sa na predstavenie nových vzdelávacích tém, ako aj na ich zhrnutie.

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Prekresliť obrazovú tabuľu.
Prerozprávať príbeh.
Nakresliť si časti príbehu.
Štúdium literatúry prispôsobenej detskému čitateľovi.
Pozeranie vhodných webstránok a videí zameraných na danú tému.

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.