Prezentácie k téme
L. BOTANIKA
L1 RASTLINY A ICH POTREBY / L2 LISTL3 KOREŇ / L4 STONKA
L5 KVET / L6 PLOD
L7 SEMENO / L8 KLASIFIKÁCIA RASTLÍN
KÓD A NÁZOV PREZENTÁCIE /
VZDELÁVACÍ CIEĽ
POTREBNÝ MATERIÁL
FOTOGRAFIA PRIPRAVENÉHO MATERIÁLU
L3.1 KORENE RASTÚ SMEROM K VODE
Cieľ:Skúmanie rastu rastlín – korene sa ťahajú vždy smerom k vode.
Cieľ:Skúmanie rastu rastlín – korene sa ťahajú vždy smerom k vode.
obrazová tabuľa L9;
hlbší sklený podnos (cca 45 cm dlhý); semená (reďkovka); malá vlajočka; zemina na sadenie; piesok; polievacia krhlička alebo hrubá striekačka;
lopatka s metličkou; lopatka na sadenie; pracovná zástera; rukavice
hlbší sklený podnos (cca 45 cm dlhý); semená (reďkovka); malá vlajočka; zemina na sadenie; piesok; polievacia krhlička alebo hrubá striekačka;
lopatka s metličkou; lopatka na sadenie; pracovná zástera; rukavice
L3.2 KORENE RASTÚ OKOLO PREKÁŽKY
Cieľ: Skúmanie rastu rastlín – korene rastú okolo prekážky, prekážku vedia obísť, ale aj rozbiť.
Cieľ: Skúmanie rastu rastlín – korene rastú okolo prekážky, prekážku vedia obísť, ale aj rozbiť.
obrazová tabuľa L10
hlbší sklený podnos (cca 45 cm dlhý); semená (reďkovka); malá vlajočka; zemina na sadenie; piesok; polievacia krhlička alebo hrubá striekačka;
lopatka s metličkou; lopatka na sadenie; kameň; pracovná zástera; rukavice
hlbší sklený podnos (cca 45 cm dlhý); semená (reďkovka); malá vlajočka; zemina na sadenie; piesok; polievacia krhlička alebo hrubá striekačka;
lopatka s metličkou; lopatka na sadenie; kameň; pracovná zástera; rukavice
L3.3 KORENE RASTÚ SMEROM DOLU
Cieľ: Skúmanie rastu rastlín – korene rastú smerom dolu – geotropizmus.
Cieľ: Skúmanie rastu rastlín – korene rastú smerom dolu – geotropizmus.
podnos; savý papier / papierová kuchynská utierka; čierny papier; potravinová fólia
naklíčená fazuľa; rozprašovač s vodou, nožnice; pracovná zástera
naklíčená fazuľa; rozprašovač s vodou, nožnice; pracovná zástera
L3.4 KORENE RASTÚ V TME
Cieľ: Skúmanie rastu rastlín – korene rastú smerom k tme. Negatívny fototropizmus.
Cieľ: Skúmanie rastu rastlín – korene rastú smerom k tme. Negatívny fototropizmus.
podnos; kvetináč; priehľadná sklenená misa; sitko, ktoré sa dá zavesiť na kvetináč aj na misu;
zemina; semienka (reďkovka); krhla na polievanie;
lopatka s metličkou; lopatka na sadenie; kameň; pracovná zástera; rukavice
zemina; semienka (reďkovka); krhla na polievanie;
lopatka s metličkou; lopatka na sadenie; kameň; pracovná zástera; rukavice
L3.5 KORENE KOTVIA RASTLINU PEVNE V PÔDE
Cieľ: Skúmanie rastu rastlín – rastliny využívajú korene ako kotvu.
Cieľ: Skúmanie rastu rastlín – rastliny využívajú korene ako kotvu.
obrazová tabuľa L11;
podnos; korková podložka; zastrúhaná ceruza; 3 šnúrky; 3 pripináčiky
L3.6 KORENE ZABRAŇUJÚ ERÓZII
Cieľ: Skúmanie rastu rastlín – korene držia v zemi pevne, zemina sa medzi nimi zachytáva, zabraňujú erózii pôdy.
Cieľ: Skúmanie rastu rastlín – korene držia v zemi pevne, zemina sa medzi nimi zachytáva, zabraňujú erózii pôdy.
obrazová tabuľa L12;
rastlina v kvetináči alebo zo záhrady, ktorú možno vybrať aj s koreňmi
rastlina v kvetináči alebo zo záhrady, ktorú možno vybrať aj s koreňmi
L3.7 ČASTI KOREŇA
Cieľ: Spoznávanie častí koreňa.
Cieľ: Spoznávanie častí koreňa.
definičný materiál;
podnos; koreň s hlavným aj bočnými korienkami (ľahko vyschnutý);
v zemine predklíčené semienka reďkovky (1-2 dni);
lupa; pásiky z papiera, pero
podnos; koreň s hlavným aj bočnými korienkami (ľahko vyschnutý);
v zemine predklíčené semienka reďkovky (1-2 dni);
lupa; pásiky z papiera, pero
L3.8 DRUHY KOREŇOV
Cieľ: Ďalšie skúmanie rozmanitosti koreňov.
Cieľ: Ďalšie skúmanie rozmanitosti koreňov.
L3.9 PREMENY KOREŇA
Cieľ: Skúmanie rastu rastlín – rastliny sa prispôsobujú prostrediu, v ktorom rastú.
Cieľ: Skúmanie rastu rastlín – rastliny sa prispôsobujú prostrediu, v ktorom rastú.
definičný materiál;
skutočné korene alebo obrázky koreňov (mrkva, cvikla, batát, orchidea, brečtan, kukurica,...)
skutočné korene alebo obrázky koreňov (mrkva, cvikla, batát, orchidea, brečtan, kukurica,...)
L4.1 STONKA NESIE LISTY KU SVETLU
Cieľ: Skúmanie rastu rastlín – stonky rastú kolmo do výšky, aby umožnili listom získať optimálne svetlo.
Cieľ: Skúmanie rastu rastlín – stonky rastú kolmo do výšky, aby umožnili listom získať optimálne svetlo.
podnos; savý papier / papierová kuchynská utierka; čierny papier; potravinová fólia
naklíčená fazuľa; rozprašovač s vodou, nožnice; pracovná zástera
naklíčená fazuľa; rozprašovač s vodou, nožnice; pracovná zástera
L4.2 STONKA PRINÁŠA VODU K LISTOM
Cieľ: Skúmanie rastu rastlín – stonka vedie vodu od koreňov k listom.
Cieľ: Skúmanie rastu rastlín – stonka vedie vodu od koreňov k listom.
obrazová tabuľa L13; zelerová stonka alebo biely kvet; vysoký pohár / vázička; sklenená miska; papierová utierka; 3 tenké sklené rúrky s rôznymi priemermi; podnos; džbán s vodou; červené potravinárske farbivo; pracovná zástera
L4.3 ČASTI STONKY – VONKAJŠIA ŠTRUKTÚRA
Cieľ: Spoznávanie častí stonky.
Cieľ: Spoznávanie častí stonky.
definičný materiál;
podnos; čierny kartón; klíčiaca fazuľa;
vyrastená rastlina, na ktorej možno pozorovať časti stonky
podnos; čierny kartón; klíčiaca fazuľa;
vyrastená rastlina, na ktorej možno pozorovať časti stonky
L4.4 ČASTI STONKY - VNÚTORNÁ ŠTRUKTÚRA
Cieľ: Spoznávanie vnútornej štruktúry stonky.
Cieľ: Spoznávanie vnútornej štruktúry stonky.
L4.5 DRUHY STONIEK
Cieľ: Ďalšie skúmanie rozmanitosti stoniek.
Cieľ: Ďalšie skúmanie rozmanitosti stoniek.
L4.6 PREMENY STONKY
Cieľ: Skúmanie rastu rastlín – rastliny sa prispôsobujú prostrediu, v ktorom rastú.
Cieľ: Skúmanie rastu rastlín – rastliny sa prispôsobujú prostrediu, v ktorom rastú.
rastliny s metamorfovanými stonkami / obrázky rastlín s metamorfovanými stonkami;
obrazová tabuľa L14 a L15;
definičný materiál;
obrazová tabuľa L14 a L15;
definičný materiál;
L4.7 PÚČIKY A ICH DELENIE
Cieľ: Predstavenie úlohy a stavby púčika. Získavanie slovnej zásoby: rastový, pazušný, listový, kvetný, zmiešaný, nahý púčik, delivé pletivo, rastový vrchol, púčikové šupiny
Cieľ: Predstavenie úlohy a stavby púčika. Získavanie slovnej zásoby: rastový, pazušný, listový, kvetný, zmiešaný, nahý púčik, delivé pletivo, rastový vrchol, púčikové šupiny
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.