OSOBNOSTNO-SOCIÁLNY ROZVOJ
Programy osobnostno-sociálneho rozvoja (ďalej v texte aj „OSR“) sa zameriavajú na rozvoj kľúčových životných kompetencií. Ich cieľom je nadobúdanie praktických životných zručností a podpora jedinca pri hľadaní vlastnej cesty k spokojnému životu a kvalitným medziľudským vzťahom. Špecifikom osobnostno-sociálneho rozvoja je, že predmetom učenia je samotný jedinec, jeho osobnosť a jeho vzťahy s ľuďmi.
Rozvoj v osobnostnej, sociálnej, morálnej aj duchovnej oblasti má pomáhať viesť zdravý a zodpovedný život, poskytovať príležitosť premýšľať o svojich skúsenostiach a vlastnom rozvoji.
Cieľom je rozvíjať sebaúctu, sebadôveru a schopnosť preberať zodpovednosť za svoje správanie v rôznych životných situáciách. Jedinec sa učí rozumieť hodnote medziľudských vzťahov a rešpektovať názory, potreby a práva ostatných.
Osobnostno-sociálny rozvoj tak smeruje k rozvoju- osobnostných, individuálnych predpokladov každého človeka pre život so sebou samým i s druhými ľuďmi v aktuálnom spoločenskom kontexte;
- sociálnych (interakčných, vzťahových) zručností pre život s druhými ľuďmi;
- etických predpokladov pre život v spoločenstve a na tomto svete vôbec.
Cesty osobnostno-sociálnej výchovy
Existujú viaceré cesty, ako môžeme mladým ľuďom jednotlivé témy OSR sprostredkovať:- Spôsob, akým bežne s mladými ľuďmi komunikujeme a jednáme.
- Spôsob, akým využívame pri práci s mladými ľuďmi spontánne neplánované situácie.
- Začlenením jednotlivých tematických oblastí OSV do vyučovacieho procesu.
- Používanie metód osobnostno-sociálnej výchovy v rámci ktoréhokoľvek predmetu (napr. metódy kooperatívneho vyučovania - hranie rolí, brainstorming, reflexia, myšlienková mapa a i.).
- Realizácia tematických programov OSR, ktoré sú obsiahnuté v očakávaných výstupoch jednotlivých vzdelávacích odborov rámcového vzdelávacieho programu (napr. témy sebapoznávania a komunikácie v rámci Náuky o spoločnosti či Výchovy k občianstvu a pod.).
- Realizácia OSV v samostatných programoch.
- Niektorým témam OSV (napr. sebapoznávanie, komunikácia, riešenie konfliktov a i.) je dobré venovať sa v samostatných programoch, ktoré umožňujú kvalitnejšiu a intenzívnejšiu prácu. V rámci školy, ale aj mimo nej to môžu byť pravidelné triednické hodiny, samostatný predmet OSV, voliteľné semináre a krúžky, koncoročné výlety, špeciálne kurzy pre triedne kolektívy zamerané na jednotlivé témy OSV a pod.
Program „BYŤ ČLOVEKOM... to stačí“
Program osobnostno-sociálneho rozvoja „BYŤ ČLOVEKOM... to stačí“ je určený predovšetkým pre mladých ľudí vo veku od 12 do 30 rokov. Svojim zameraním je orientovaný na sebapoznávanie a tréning sociálnych zručností.
Program sa zameriava na sedem základných oblastí osobnostno-sociálneho rozvoja, ktorými sú: Sebapoznávanie, Komunikácia, Riešenie konfliktov, Psychohygiena, Stanovovanie a napĺňanie osobných cieľov, Medziľudské vzťahy, Partnerský život.
K jednotlivým modulom programu BYŤ ČLOVEKOM ... to stačí vytvárame:- Príručku pre účastníkov programu
- Zbierku úloh pre účastníkov programu
- Metodickú príručku pre lektorov programu
- Rôzne ďalšie materiály, podporné pri zavádzaní programov osobnostno-sociálnej výchovy do škôl
Práca s mladými ľuďmi v oblasti osobnostno-sociálneho rozvoja má v dnešnej dobe nesmierny význam, tak pre rozvoj jednotlivých mladých ľudí, ako aj celej našej spoločnosti. Budeme radi, ak Vám naše materiály pomôžu v tomto poslaní.
Vytvorenie predkladaných materiálov je možné vďaka finančnej podpore z Európskeho sociálneho fondu, prostredníctvom operačného programu Efektívna verejná správa. Informácie o OP EVS nájdete na http://www.reformuj.sk/
.Projekt realizuje občianske združenie PERSONA. Neformálnym partnerom projektu je Slovenská komora sociálnych pracovníkov a asistentov sociálnej práce.